پروژه کاتالیست
عنوان پروژه : کاتالیست
نوع فایل : WORD
تعداد صفحات : ۱۲۵ صفحه
فهرست مطالب
مقدمه. ۱
فصل اول: اجزاء تشکیل دهنده سیستم اگزوز. ۲
۱-۱- سیکل تخلیه. ۳
۲-۱- سوپاپ دود. ۴
۳-۱- مانیفولد خروجی.. ۶
۴-۱- لوله میانی اگزوز. ۶
۵-۱- صدا خفه کن.. ۷
۱-۵-۱- صدا از کجا میآید؟. ۷
۲-۵-۱ طرز کار صدا خفه کن.. ۸
۳-۵-۱ فشار برگشتی صدا خفه کن.. ۱۰
۶-۱ لوله انتهایی اگزوز. ۱۱
فصل دوم: آلودگیهای منتشر شده توسط سیستم اگزوز. ۱۲
۱-۲ مقدمه. ۱۳
۲-۲ تاریخچه و حوادث تاریخی آلودگی هوا ۱۳
۳-۲ طبقهبندی آلایندههای هوا ۱۴
۱-۳-۲ از نظر منشاء. ۱۴
۲-۳-۲ از نظر اثرات فیزیکی.. ۱۴
۳-۳-۲ منابع آلودگی هوا ۱۵
۴-۳-۲ انواع آلایندههای خودرو. ۱۵
* مونواکسید کربن (CO) و اثرات آن. ۱۶
* اکسید ازت NOX.. 18
* ذرات معلق.. ۲۱
۵-۳-۲ آلودگی هوا و سرطان. ۲۴
فصل سوم: سیستمهای اضافه شده به اگزوز برای کارکرد بهتر خودرو. ۲۷
۱-۳ سنسور اکسیژن. ۲۸
۲-۳ کاتالیست کنورتور. ۲۹
۱-۲-۳ وظیفه کاتالیست کنورتور. ۲۹
۲-۲-۳ نحوه کار کاتالیست… ۲۹
۳-۲-۳ اجزاء تشکیل دهنده کاتالیست… ۳۰
۴-۲-۳ Wash coat 31
۵-۲-۳ دمای Light off. 31
۶-۲-۳ مشخصات اصلی یک کاتالیست… ۳۱
۷-۲-۳ عوامل مؤثر در کاهش طول عمر کاتالیست… ۳۲
۹-۲-۳ اصلاح کاتالیزوری دود با سیستمهای مبدل کاتالیزوری.. ۳۳
الف- مبدل کاتالیزوری اکسیداسیون. ۳۴
ب- مبدلهای کاتالیزوری دو طبقه. ۳۴
ج- مبدل کاتالیزوری دنوکس یا رقیق سوز. ۳۵
د- مبدل کاتالیزوری سه منظوره ۳۵
۱۰-۲-۳ اصول کار مبدلهای کاتالیزوری.. ۳۶
۱۱-۲-۳- راندمان تبدیل.. ۴۵
۱۲-۲-۳ مکان مبدل کاتالیزوری در وسیله نقلیه. ۵۰
۱۳-۲-۳ معایب… ۵۲
۱۴-۲-۳ محدوده بحرانی کاری.. ۵۲
۱۵-۲-۳ انواع مبدل کاتالیزوری.. ۵۳
۱۶-۲-۳ انواع مبدلهای کاتالیستی براساس نوع جنس… ۵۴
۱۷-۲-۳- تکامل تکنیکی مبدلهای کاتالیستی از ابتدا تاکنون. ۵۵
۱۸-۲-۳ عوامل مهم طراحی و ساخت مبدل کاتالیستی.. ۵۶
۱۹-۲-۳- چگونگی اثر سوخت دربازده مبدلهای کاتالیستی و کنترل آن. ۵۶
* معیارهای تست آلودگی.. ۵۷
* مشکلات موجود. ۵۸
* بازیافت… ۵۹
* نگهداری مبدل کاتالیزوری.. ۶۱
۳-۳- EGR- EXHAUST GAS RECIRCULATION.. 62
۱-۳-۳- نحوه کار. ۶۲
۴-۳- سوپر شارژر. ۶۴
۱-۴-۳- سوپر شارژ چیست؟. ۶۴
۲-۴-۳- محاسبات و مسائل مرتبط بین سیستم اگزوز و سوپر شارژر. ۶۶
فصل چهارم: استفاده از تکنولوژیهای جدید در سیستم اگزوز. ۶۸
۱-۴- استفاده از نانوتکنولوژی در ساخت کاتالیست… ۶۹
۱-۱-۴- نانوتکنولوژی چیست؟. ۶۹
۲-۱-۴- کاتالیستهای نانوساختاری.. ۷۰
۲-۴- کاهش مصرف سوخت از طریق تولید جریان الکتریسیته از گرمای هدر شده از سیستم اگزوز. ۷۱
۱-۲-۴- برنامهریزی ترموالکتریکی.. ۷۱
۲-۲-۴- هدف از طراحی این سیستم. ۷۱
۳-۲-۴- پیکربندی مدل تولید الکتریسیته از گرما با حلقه کنترل اولیه. ۷۲
۴-۲-۴- معایب… ۷۳
۳-۴- طرح دوم تولید الکتریسیته از گرمای هدر شده اگزوز. ۷۴
۴-۴- تحلیل ساختمان سیستم اگزوز برای تولید (استفاده از کامپیوتر در تولید CAM) 74
فصل پنجم: محاسبات مربوط به سیستم اگزوز. ۷۹
رژیم جریان. ۸۰
پیش فرضهای این مطالعه. ۸۰
معادلات پیوستگی، ممنتم و انرژی.. ۸۱
انتخاب مدل آشفتگی مناسب… ۸۲
معادلات انتقال. ۸۳
نحوه مدل سازی مبدل کاتالیستی.. ۸۴
محاسبه تاثیرات مبدل کاتالیستی بر جریان گازهای خروجی.. ۸۷
مقایسه نتایج.. ۸۷
بحث و نتیجهگیری.. ۸۸
جداول، منحنیها و اشکال. ۸۹
معایب حذف کاتالیست… ۸۹
تاثیر مبدل بر گازهای گلخانهای.. ۹۱
نتیجهگیری.. ۹۲
منابع. ۹۳
فهرست جدولها
جدول ۱-۲ اثرات بهداشتی مونوکسید کربن.. ۲۱
جدول ۳-۲- رابطه مرگ و میر به علت ذرات در ۵ شهر آلوده آمریکا ۲۶
جدول ۴-۲ بعضی مواد سمی در هوای تهران. ۲۸
جدول ۵-۲ خطر ابتلاء به سرطان ریه ناشی از ترکیبات مختلف حاصل احتراق.. ۳۰
جدول ۶-۲ استانداردهای هوای آزاد به صورت راهنما برای اروپا ۳۰
جدول ۲-۳ آلایندههایی که با یک مبدل گرم بدست آمده است… ۵۱
جدول ۳-۳ مشخصات مهم هندسی مونولیتها ۶۰
جدول ۴-۳ محدوده عوامل مهم در مبدل کاتالیستی.. ۶۰
جدول ۵-۳ معیارهای استاندارد آلودگی اروپایی یورو ۱ تا ۵٫ ۶۱
جدول ۱-۴ مشخصات مواد مناسب… ۸۱
جدول ۲-۴ تنش مجاز برای بارهای مختلف… ۸۱
جدول ۳-۴ فاکتور تمرکز تنش برای مناطق جوشکاری شده ۸۱
جدول ۴-۴ فرکانس طبیعی برای سیستم اگزوز. ۸۱
جدول ۱- نتایج آزمون مبدل کاتالیستی [۱] ۹۳
فهرست شکلها
شکل ۱-۱ اجزاء تشکیل دهنده سیستم اگزوز. ۹
شکل ۲-۱ نماز داخلی یک صدا خفه کن.. ۱۴
شکل ۳-۱ چگونگی کار تشدید کننده در یک صدا خفه کن ساده شده ۱۵
شکل ۴-۱ یک نمونه صدا خفه کن با عبور گازها بین ورودی و خروجی.. ۱۵
شکل ۵-۱ استفاده از عایق برای کاهش صدا ۱۶
شکل ۶-۱ صدا خفه کن با فشار برگشتی PSI 4/1. 16
شکل ۱-۳ سنسور اکسیژن. ۳۴
شکل ۲-۳ نمای داخلی سنسور اکسیژن. ۳۵
شکل ۳-۳ کاتالیست کنورتور. ۳۵
شکل ۴-۳ واکنشهای صورت گرفته در کاتالیست… ۳۶
شکل ۵-۳ تجزیه گازها در کاتالیست… ۳۶
شکل ۶-۳ کاتالیست با ساختمان لانه زنبوری.. ۳۷
شکل ۷-۳ سیستمهای مبدل کاتالیزوری.. ۳۹
شکل ۹-۳ (طرز کار مبدلِهای کاتالیزوری یک طبقه سه راهه) ۴۵
شکل ۱۰-۳ (فعالیت مبدل کاتالیزوری به عنوان تابعی از تعداد سلولها و ضخامت دیواره) ۴۶
شکل ۱۱-۳ ساختمان مواد تکیه گاهی فلزی.. ۴۷
شکل ۱۲-۳ مقایسه اتلاف فشار دو ماده تکیه گاهی هم اندازه سرامیکی.. ۴۷
شکل ۱۳-۳ مقایسه بین شبکههای سرامیکی (سمت راست) و فلزی (سمت چپ) ۴۸
شکل ۱۴-۳ شماتیک طرح مبدل کاتالیزوری.. ۵۰
شکل ۱۵-۳ مبدل با شبکه سرامیکی.. ۵۰
شکل ۱۶-۳ پوسته فولادی ضد زنگ برای شبکه کاتالیزوری در AC دلکو. ۵۰
شکل ۱۷-۳ تکیه گاه پوسته مبدل کاتالیزوری دو طبقهاند. ۵۰
شکل ۱۸-۳ تأثیر مبدل کاتالیزوری حلقه بسته سه منظوره بر آلایندهها ۵۱
شکل ۱۹-۳ راندمانهای تبدیل نمونه به عنوان تابعی از دمای گاز اگزوز. ۵۱
شکل ۲۰-۳ رفتار تبدیل حالت استاتیکی به عنوان تابعی از ضریب هوای اضافی.. ۵۴
شکل ۲۲-۳ از بین رفتن ناحیه سطح فعال وقتی که مبدل کاتالیزوری بیش از اندازه گرم شود. ۵۵
شکل ۲۳-۳ تأثیر تغییر خواص بر راندمان تبدیل و دمای شروع به کار. ۵۶
شکل ۲۴-۳ تأثیر دماهای مختلف بر مبدل کاتالیزوری.. ۵۶
شکل ۲۵-۳ نمودار خصوصیات محدوده کاری بحرانی مبدل کاتالیزوری.. ۵۹
شکل ۲۶-۳ دمای مبدل کاتالیزور به عنوان تابعی از سرعت موتور. ۵۹
شکل ۲۷-۳ مبدل کاتالیستی و گازهای ورودی و خروجی.. ۵۹
شکل ۲۸-۳ مبدلهای کاتالیستی گلولهای.. ۶۰
شکل ۲۹-۳ مبدلهای کاتالیستی سرامیکی.. ۶۰
شکل ۳۰-۳ مشخصات لایه Washcoat و چگونگی تعامل فلزات گرانبها و اکسید فلزات.. ۶۰
شکل ۳۱-۳ مونولیتهای کاتالیستی فلزی.. ۶۱
شکل ۳۳-۳ نمای کلی موقعیت کاتالیست و سیستم کنترل آن. ۶۳
شکل ۳۴-۳ محدوده نسبت هوا به سوخت برای بازده بالای تبدیل HC، CO و NOX
نسبت هوا به سوخت… ۶۳
شکل ۳۵-۳ نمودار چرخه تست اروپایی در دو بخش ۱ (شهری) ۲ (برون شهری) ۶۴
شکل ۳-۳-۳ نمای توربو شارژر. ۷۰
شکل ۴-۳-۳ محل توربو شارژ ر. ۷۱
شکل ۵-۳-۳ توربو شارژ. ۷۲
شکل ۶-۳-۳ سوپر شارژر. ۷۳
شکل ۱-۴ تولید انرژی الکتریکی از گرمای هدر شده توسط اگزوز. ۷۷
شکل ۲-۴ نمودار دمای اگزوز متناسب با بار و سرعت موتور. ۷۷
شکل ۳-۴ رسانایی مواد TE و تقسیمبندی مواد. ۷۸
شکل ۴-۴ نمای داخل ترموالکتریک… ۷۸
شکل ۵-۴ نمودار راندمان موتور. ۷۹
شکل ۶-۴ دمای سیستم اگزوز در موتور دیزل و بنزینی.. ۷۹
شکل ۷-۴ مدل کردن سیستم کامیون. ۸۱
شکل ۸-۴ تحلیل دینامیکی و استاتیکی با استفاده از نرمافزار نسترن. ۸۱
شکل ۹-۴ محدوده خستگی و فشار در لوله اگزوز. ۸۴
شکل ۱۰-۴ مانی فولد دود خودرو فورد. ۸۴
شکل ۱۱-۴ مانی فولد دود خودرو فورد. ۸۴
شکل ۲- توزیع دمای (کلوین) جریان گاز در طول سیستم خروجی خودرو RD.. 95
شکل ۱- شبکه ایجاد شده در مسیر جریان. ۹۵
شکل ۱۲- دمای جریان گازهای خروجی اگزوز RD در محل اولین خم شاخه اصلی.. ۹۵
شکل ۱۱- دمای جریان گازهای خروجی اگزوز RD در ورودی انباره ۹۵