زانتیا محصول مشترک شرکت سایپا با سیتروئن فرانسه می باشد . شاید به جرأت بتوان گفت زانتیا یکی از بهترین محصولاتی بوده است که در تاریخ خودروسازی کشور تولید شده است . قدرت بالای موتور به همراه گیربکس سنکرونیزه آن سبب می شد که هرجاده ای برای این محصول به راحتی دست یافتنی باشد .
معرفی سیتروئن زانتیا
سیتروئن زانتیا (به فرانسوی: Citroën Xantia) نام خودرو خانوادگی است که میان سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ توسط شرکت سیتروئن در دو نوع اتاق پنج در لیفت بک و استیشن تولید شد. مدلهای پنج در لیفت بک میان سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در خط تولید سیتروئن در شهر رن فرانسه تولید و مدلهای استیشن میان سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در خط تولید شرکت هولیز (Heuliez) در شهر سوریز فرانسه تولید گردید و تا سال ۲۰۰۹ در ایران تولید شد. سیتروئن زانتیا در دو فاز جداگانه تولید گردید. فاز اول میان سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ تولید گردید و در سال ۱۹۹۸ فاز دوم این مدل که دچار تغییراتی مانند فیس لیفت در ظاهر و تغییرات در سامانههای برقی، ایمنی و تجهیزات داخلی و موتور و گیربکسهای قابل انتخاب گردیده بود جایگزین مدلهای فاز یک گردید و تولید این مدل تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. مدل پنج در لیفت بک علاوه بر فرانسه به تعداد محدود در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در چین توسط شرکت فنگشن-سیتروئن نیز مونتاژ گردید. پس از توقف تولید این خودرو در فرانسه، شرکت سایپا در خط تولید تهران میان سالهای از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ اقدام به تولید و عرضه این خودرو برای بازار داخلی ایران نمود.
بدنه سیتروئن زانتیا توسط دانیل آبرامسون در شرکت برتونه ایتالیا طراحی گردید. طراحی داخلی این مدل نیز توسط برتونه انجام گرفت. این خودرو با دو نوع بدنه پنج در لیفت بک و استیشن تولید گردید. موتورها و سامانه انتقال نیرو در نظر گرفته شده برای زانتیا همان موتورهای مشترک در گروه پی اس ای از ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر خطی تا ۲٫۹ لیتری شش سیلندر وی شکل بنزینی و همچنین از ۱٫۹ لیتری دیزلی تنفس معمولی تا ۲٫۱ توربو دیزل بودند. در این مدل انتقال نیرو به چرخهای جلو از طریق گیربکسهای ۵ دنده دستی گروه پی اس آ و گیربکسهای اتوماتیک ساخت شرکت ZF آلمان و همچنین گیربکس اتوماتیک AL4 طراحی و ساخته مشترک گروه پی اس آ و رنو استفاده شد.
در این مدل همانند دیگر سیتروئنهای متوسط و بزرگ در آن دوران از سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک معروف سیتروئن استفاده گردید ولی به غیر از سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک در برخی مدلهای زانتیا از نسل دوم سامانه تعلیق هیدراکتیو نیز استفاده شد که نسل جدید الکترونیک کنترل از سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک بودند و بر روی این مدلها امکان سفارش محور عقب فرمان پذیر با میزان فرمان پذیری ۳ درجه نیز وجود داشت. در مدلهای تولید ایران حق انتخاب بسیار محدود بود. بدنه فقط به صورت پنج در لیفت بک و موتورها فقط در سه نوع ۱٫۸ و ۲٫۰ و ۳٫۰ لیتر بنزینی و تنها گزینه انتقال نیرو گیربکس ۵ دنده دستی.
فایل های راهنمای تعمیرات خودروی زانتیا شامل :
راهنمای تعمیرات موتور زانتیا (۱۸۰۰و ۲۰۰۰ سی سی)
راهنمای تعمیرات سیستم سوخت رسانی زانتیا
راهنمای تعمیرات سیستم تهویه مطبوع زانتیا
راهنمای تعمیرات تجهیزات الکتریکی زانتیا
راهنمای تعمیرات سیستم تعلیق هیدرولیکی زانتیا
راهنمای تعمیرات سیستم فرمان هیدرولیکی زانتیا
راهنمای تعمیرات ترمز هیدرولیکی زانتیا
راهنمای تعمیرات بدنه زانتیا
راهنمای تعمیرات تزئینات زانتیا
راهنمای تعمیرات انتقال قدرت زانتیا
راهنمای مدارهای الکتریکی و تجهیزات جانبی الکتریکی زانتیا
راهنمای عیب یابی سیستم سوخت رسانی زانتیا
راهنمای عیب یابی سیستم ضد سرقت زانتیا
راهنمای عیب یابی سیستم تهویه مطبوع زانتیا
راهنمای عیب یابی ایربگ و کمربندایمنی زانتیا
جزوه آموزشی بخش تامین و حفظ فشار سیستم تعلیق و هیدرولیک زانتیا
آموزش و راهنمای تعمیرات و سرویس سیستم هیدرولیک زانتیا
راهنمای تنظیم تایم موتور XU7 JP4 L4 (موتور زانتیا)
جزوه دوره آموزشی موتور سایپا شامل موتورهای پراید،ریو،زانتیا
عیب یابی سیستم انژکتوری MP5 2 موتور RFV زانتیا
عیب یابی کیسه هوا و کمربند ایمنی زانتیا
نقشه سیستم ترمز ABS زانتیا
نقشه سیستم ایموبلایزر زانتیا CPH
آموزش و راهنمای مراحل باز و بسته کردن داشبورد زانتیا
نقشه کامپیوتر موتور زانتیا ۲۰۰۰ ECU
نقشه شماتیک موتور زانتیا ۱۸۰۰
آموزش نصب و سیم کشی قفل مرکزی زانتیا
نقشه کامپیوتر ECU Bosch 73 زانتیا ۱۸۰۰
نقشه کامپیوتر ECU Bosch MP52 زانتیا ۲۰۰۰
پارامترهای واقعی خودرو زانتیا ۱۸۰۰ سی سی MP73
نقشه سیستم انژکتور زانتیا ۱۸۰۰ بوش Bosch MP73
نقشه سیستم انژکتور زانتیا ۲۰۰۰ بوش Bosch MP52