متدهای عیب یابی خودروی پژو ۲۰۶ و ۲۰۷I قسمت دوم
نشانگر سطح روغن و نشانگر سطح بنزین
مراحل تست نشانگر بنزین
اصول عملکرد
اندازه گیری مقدار بنزین داخل باک خودرو جهت نمایش به راننده از طریق نشانگر موجود در پشت آمپر ،
مطابق دیاگرام زیر صورت می پذیرد :
پارامترها و منوهای مرتبط با سیستم فوق به شرح زیر می باشند :
جهت اطمینان از تعریف منوهای BSI در این خصوص با استفاده ازدستگاه عیب یاب ) Diag box /
PP2000 ( ، مراحل زیر را مطابق مستند فنی “دیاگ و تازه های خودرو” جلد ۴ طی نمایید :
منوهای فوق می بایست مطابق مشخصات خودرو تعیین گردند . دسترسی به پارامترهای مرتبط با این عملکرد از طریق
منوهای زیر امکانپذیر می باشد :
هنگام عیب یابی این نکته را مدنظر داشته باشید که مقدار بنزین داخل باک خودرو بیشتر از ۷ لیتر باشد .
مراحل تست نشانگر روغن موتور
اصول عملکرد
اندازه گیری مقدار روغن موتور خودرو جهت نمایش به راننده از طریق صفحه نمایش موجود در پشت آمپر ، مطابق
دیاگرام زیر صورت می پذیرد :
نکته : همانطور که در شماتیک فوق مشهود می باشد ، جعبه فیوز ۰۳ تایی داخل محفظه موتور ) BSM ( عملی بر روی
اطلاعات ارسالی از سنسور سطح روغن موتور انجام نمی دهد و فقط نقش یک Gateway جهت انتقال اطلاعات
مذکور از طریق سیم به BSI را برعهده دارد .
پس از هربار باز کردن سوییچ ، BSI سطح روغن موتور را با استفاده از اطلاعات سنسور مربوطه محاسبه می نماید . به
دلیل قرار گرفتن این سنسور در موتور ، جهت نمایش صحیح این اطلاعات روی پشت آمپر ، BSI این عمل اندازه گیری
را در ۵ فاصله زمانی انجام می دهد .
مهم : در نظر داشته باشید که نمایشگر سطح روغن داخل موتور به صورت option می باشد و می توان آنرا کنسل نمود .
اما در هرصورت دقیقترین و قابل اعتمادترین شاخص در این خصوص گیج روغن می باشد .
پیکربندی (Configuration):
انجام Configuration مربوطه با استفاده از دستگاه عیب یاب و پس از اتصال به دستگاه عیب یاب و وارد نمودن مشخصات خودرو از منوهای زیر امکان پذیر می باشد:
پارامترهای مرتبط با اندازه گیری با سطح روغن موتور را از منوهای زیر قرائت نمایید:
کنترل ها و بازدیدهای اولیه :
قبل از انجام هر عملی روی خودرو موارد زیر را بررسی نمایید :
سطح ولتاژ باتری
سالم بودن فیوزها
نبودن BSI در مد Downgrade (در صورتیکه BSI در این مد باشد به محض باز کردن سوییچ
بسته به نوع ایراد چراغهای کناری و برف پاک کن و یا چراغهای جلو و برف پاک کن فعال می شوند).
ایراد ۱ : عدم نمایش صحیح سطح روغن موتور و یا چشمک زدن خطوط تیره یا مربعها .
اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید :
اطمینان از عدم صحت عملکرد این نمایشگر ( مطابق آیتم A . )
Configuration و پارامترهای مرتبط با سنسور سطح روغن موتور را بررسی نمایید .
نرم افزار BSI را بررسی و در صورت امکان اقدام به Download کردن نمایید .
مقاومت سنسور سطح روغن موتور را چک نمایید . ( تقریباً ۰۱ اهم )
سیمهای الکتریکی سنسور را بازدید نمایید .
نتیجه : در صورت انجام موارد فوق و اطمینان از صحت آنها و وجود اختلاف بین اطلاعات سنسور سطح روغن موتور
و گیج روغن یا عدم نمایش صحیح روغن موتور ، BSI ایرادی نداشته و تعویض BSI مجاز نمی باشد .
ایراد ۲ : عدم نمایش سطح روغن موتور در پشت آمپر .
اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید :
Configuration پشت آمپر را بررسی نمایید. (” Oil level sensor function ” گزینه
Present انتخاب شده باشد.)
مقاومت سنسور سطح روغن موتور را چک نمایید . ( در حدود ۰۱ اهم )
سیمهای الکتریکی سنسور ، کانکتور ، عدم وجود قطعی در دسته سیم را بازدید نمایید.
نتیجه : در صورت انجام موارد فوق و اطمینان از صحت آنها ، اقدام به تعویض BSI نمایید .
A – بررسی عملکرد صحیح نمایشگر سطح روغن موتور:
به منظور اطمینان از صحت عملکرد نمایشگر سطح روغن می بایست منتظر بمانید تا BSI این پارامتر را در ۵
بازه زمانی اندازه گیری نماید . بدین منظور اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید :
سوییچ را باز کنید . ( موتور خاموش )
۰۵ ثانیه صبر کنید .
سوییچ را ببندید .
حداقل ۳ دقیقه تامل نمایید تا BSI به حالت yB dStan برود . ( از ایجاد این حالت اطمینان حاصل
نمایید .)
این مراحل را ۵ مرتبه بدون حرکت دادن خودرو و یا روشن کردن موتور تکرار نمایید .
منبع : ایساکو
سلام
من یک سنسور سطح روغن برای 206 تیپ مدل 1389 اینترنتی خریداری کردم ولی وقتی مکانیک سنسور را باز کرد با مدلی که من خریداری کرده بودم متفاوت بود به اینصورت که سنسور داخل ماشین فلزی بود ولی اونی که من خریداری کرده بودم یک قطعه پلاستیکی حدود 8 سانت سر میله فلزی بود بخاطر همین مکانیک گفت به ماشین شما نمیخوره و لاند هست بخاطر همین سنسور قدیمی را تمیز کرد و گفت شاید جرم گرفته باشه و مجدداً بست.
الان دیگه خطا نشون نمیده
سوال من این هست که ایا باید اون قطعه پلاستیکی را از روی میله سنسور برمیداشتیم و بعنوان محافط بوده یا اینکه نه اون قطعه پلاستیکی قطعه ای از سنسور هست؟
و اینکه سنسور را با بنزین و سماده تمیز کرده احتمال داره کلا ً قطع شده باشه و نمایشگر اشتباهاً همیشه فول نشان بدهد؟
میشه بگین چیکار کردین چون منم این مشکلو دارم سنسور هم تعویض شد ولی هیچ!!!!
با سلام و تشکر از مقاله خوبتون ببخشید من ماشینم ۲۰۶ مدل ۸۴ تیپ هست اولا سطح روغن رو نشون میداد ولی تقریبا یکماهه دیگه نشون نمیده چیکار کنم دوباره نشون بده؟؟
سلام
میشه بگید چیکار کردید من هم همین مشکل رو دارم (یعنی چراغ پشت آمپر فقط خط نشون میده ) اما هنوز برطرف نشده.
سنسور سطح روغن رو عوض کردم و فیش مربوط به سنسور رو هم عوض کردم اما مشکل حل نشده .
ممنون
فوق العاده عالی بود
منتها مشکل من چیز دیگه ای هست.
سطح روغن کنترل شده با گج روغن نرمال هست،ولی هر دفعه که میخوام ماشین رو روشن کنم نمایشگر یک چیز متفاوت رو نشون میده.
مثلن امروز مربع چشمک زن و فردا خط چشمک زن و روز بعد خطوط ممتد
یه مواقعی هم صبح مربع نشون میده و غروب که روشن میکنم خطوط چشمک زن میشه.
ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۷ هست.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.
سپاس فراوان
باسلام،بعداز تعمیر موتور با چراغ سطح روغن مشکل داشتم که همیشه خط نشان میداد،بعداز انگولک کردن سوکت تا چند دقیقه درست بود بعد دوباره خط میشد، باور میکنید با درست کردن شلنگ بخار روغن درست شده باشه؟ چون قبولش برای خودم سخته
با سلام و عرض احترام ماشین 206.
سنسور سطح روغن چشمک می زند ممنونم میشم راهنمایی کنید
با سلام خدمت شما
ماشین من ۲۰۶ هست مشکل کلر درجا واسه ماشینم پیش آمد یعنی یکسر کلر همراه ماشین روشن میشد بدونه روشن کردن دکمه Ac.
ما اقدام به تعویض bsm
کردیم .مشکل حل شد
اما العان سطح روغن داخل کیلومتر را خالی چشمک میزند
ممنون میشوم راهنمایی کنید.۰۹۱۸۵۵۳۶۸۸۷
تشکرمیکنم از مقاله بسیار خوب با این روش تونستم بعداز مدتها چراغ روغن پشت آمپر که فقط خط نشان میداد درست کنم،دم شما گرم
خواهش می کنم. موفق باشید.