سنسور های سیستم انژکتوری خودرو

سنسور های سیستم انژکتوری خودرو

معرفی سیستم انژکتوری

در سیستم انژکتوری امروزی از یک مدیریت هوشمند به نام واحد کنترل الکترونیکی (ECU)، تعدادی حسگر (SENSOR ) و تعدادی عملگر ( ACTUATOR) استفاده می شود.ECU به عنوان مغز متفکر سیستم، اطلاعات و شرایط کاری موتور را از سنسور ها دریافت نموده و با توجه به برنامه تعریف شده برای آن به عملگرها دستورات لازم را صادر می نماید تا موتور در آرام ترین و کمترین دور موتور در حال سکون و کمترین مصرف سوخت و بالاترین شتاب ممکن در حال حرکت دست پیدا کند.

سنسورها

حسگرهایی هستند که اطلاعات مورد نیاز ECU را از قسمتهای مختلف خودرو جمع آوری کرده و به آن ارسال می کنند بنابراین بدون آنها عملکرد ECU مختل شده و کارکرد مطلوب موتور حاصل نخواهد شد. بعضی از این سنسور ها نقش اساسی در روشن شدن موتور دارند و برخی از آنها بعنوان سنسور کمکی اطلاعات سنسور های دیگر را کامل کرده و به ECU کمک می کنند تا عملکرد بهتری برای موتور ایجاد نمایند.

سنسور دور موتور:

این سنسور از نوع القائی بوده و تشکیل شده از یک آهنربای دائمی و یک سیم پیچ و چرخش دنده های فلایویل زیر این سنسور در آن تولید سیگنال می نماید که به ECU ارسال می شود و از این طریق سرعت دوران میل لنگ و همچنین موقعیت پیستونها به ECU اطلاع داده می شود و پاشش سوخت و جرقه سرشمع ها به صورت نیمه ترتیبی (۲ به ۲) برروی دو سیلندری که پیستون آنها در نقطه مرگ بالا قرار دارند اجرا خواهد شد در صورت خرابی این سنسور در خودرو های فاقد سنسور موقعیت میل سوپاپ موتور روشن نخواهد شد و در خودروهای دارای سنسور میل سوپاپ باعث دیر روشن شدن و گاز نخوردن موتور می شود و یا در صورت کثیفی سنسور و یا مشکل در ارتباط آن با ECU موتور بد کار کرده و یا گاز نمی خورد و یا روشن نمی شود.

سنسور دور موتور
سنسور دور موتور
چند روش برای تشخیص خرابی این سنسور وجود دارد.

1- اگر پالس منفی ECU را برروی سوکت کولها و انژکتورها نداشته باشیم.

٢- هنگام باز کردن سویج به مدت ۳ تا ۵ ثانیه برق پمپ بنزین ارسال شده و بعد قطع می شود و به محض استارت زدن و ارسال اطلاعات سنسور دور موتور به ECU دوباره برق پمپ ارسال می شود با استفاده از همین عملکرد می توان به خرابی سنسور دور موتور پی برد یعنی اگر قبل از استارت زدن پمپ به مدت ۳ تا ۵ ثانیه کار بکند ولی پس از استارت زدن دوباره شروع به کار نکند سنسور دور موتور وظیفه خود را انجام نداده است.

۳- در بعضی مواقع نیز حرکت جزئی عقربه دور موتور در پشت آمپر هنگام استارت زدن نشانه سالم بودن سنسور دور موتور خواهد بود.

۴- ولتمتر را در حالت ولت سنج AC قرار می دهیم باید بین پایه های ۱ و ۲ سنسور دور موتور ولتاژی حدود ۲ تا ۵ ولت (AC) را هنگام استارت زدن داشته باشیم. این تست را می توان با تست لامپ های LED نیز انجام داد.

۵- تست اهمی سنسور دور موتور که نشان دهنده سالم بودن سیم پیج آن است به این شکل است که توسط اهم متر مقاومت بین پایه های ۱ و ۲ سنسور دور موتور را اندازه گیری می کنیم و باید مقاومتی حدود ۳۰۰ الی ۴۵۰ اهم را بین این دو پایه داشته باشیم.

۶- در بعضی از مواقع حرارت بیش از حد دیسک و صفحه و یا تکه های جدا شده از آن باعث تغییر شکل ظاهری سنسور دور موتور (ذوب شدن یا شکستن) و در نتیجه خرابی آن می شود.

۷- فاصله بین سنسور دور موتور و دنده های فلایویل باید در حدود 0.8 تا 1.2 میلیمتر باشد در غیر این صورت عملکرد سنسور مناسب نخواهد بود.

۸- خواندن خطاها توسط دستگاه عیب یاب و مشاهده خطای این حسگر در لیست خطا های موجود.

شماتیک سنسور دور موتور
شماتیک سنسور دور موتور

سنسور میل سوپاپ:

این سنسور بر روی میل سوپاپ نصب شده و از نوع اثر هال میباشد، یعنی نیاز به برق تغذیه دارد و با ارسال پالس موقعیت میل سوپاپ هوا را به ECU اعلام میکند و ECU با توجه به این اطلاعات و اطلاعات سنسور دور موتور ، پاشش سوخت و جرقه را بصورت تک به تک به روی سیلندرها اجرا می کند و همچنین عملکرد این سنسور بر روی سیستم CVVT (در موتور ملی) اهمیت فراوانی دارد. در واقع این سنسور بعنوان سنسور کمکی سنسور دور موتور محسوب می شود و اطلاعات مورد نیاز ECU را در زمینه اجرای ترتیبی پاشش سوخت و جرقه(2-4-3-1) کامل می کند. در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت و جرقه به صورت نیمه ترتیبی یا ۲ به ۲ در خواهد آمد. و ایرادتی مانند افزایش مصرف سوخت، بد کار کردن موتور ، دیر روشن شدن موتور و یا خاموش کردن موتور در دور آرام مشاهده خواهند شد. این سنسور سه پایه دارد که به ترتیب زیر می باشد.

پایه ۱ متصل به برق تغذیه می باشد – پایه ۲ متصل به ECU و ارسال سیگنال مربعی به آن می باشد – پایه ۳ اتصال بدنه می باشد که معمولا از طرف خود ECU تامین می شود.

سنسور میل سوپاپ
سنسور میل سوپاپ

سنسور فشار و دمای هوای ورودی منیفولد:

این حسگر بر روی منیفولد هوا نصب شده و فشار و دمای هوای ورودی به منیفولد را اندازه گیری کرده و به ECU اعلام می کند فشار و دمای هوا بستگی به محیط کار موتور ارتفاع از سطح دریا و سرما و گرمای هوا و وضعیت دریچه گاز و میزان هوای ورودی به موتور دارد و ECU با توجه به این اطلاعات زمان پاشش و جرقه را برای موتور تنظیم می کند تا بهترین ترکیب برای مخلوط سوخت و هوا در شرایط مختلف حاصل گردد.

نکته: در بعضی از خودروها سنسور فشار هوا و سنسور دمای هوا به صورت جداگانه بر روی منیفولد هوا نصب شده اند ولی در اکثر تولیدات این دو سنسور در قالب یک سنسور روی منیفولد قرار گرفته است.

سنسور فشار و دمای هوای ورودی منیفولد
سنسور فشار و دمای هوای ورودی منیفولد

در صورت خرابی این سنسور به علت کم یا زیاد شدن پاشش سوخت بد کار کردن و لرزش موتور، خاموش کردن موتور ، دود سیاه از اگزوز، روشن نشدن موتور، خاموش شدن موتور در ارتفاعات و خاموش شدن موتور پس از گاز ناگهانی هنگام رها کردن پدال گاز مشاهده می شود

سنسور دمای هوای بیرون:

این حسگر دمای هوای محیط را به ECU گزارش میکند و ECU با توجه به این اطلاعات در خودروهای دوگانه سوز عملکرد موتور بر روی گاز را کنترل کرده و یا نمایش دمای هوای بیرون برای سرنشین در بعضی از خودرو ها مانند ۲۰۶ و پارس و سمند سورن و کنترل سیستم تهویه مطبوع در حالت اتوماتیک از طریق همین حسگر امکان پذیر است. و یا در بعضی از تولیدات مانند موتور ملی در عملکرد سیستم گاز نیز موثر میباشد (اگر دمای هوا محیط خیلی سرد باشد ECU اجازه رفتن موتور به روی گاز را نمی دهد چون احتمال یخ زدن مخزن گاز و یا لوله های گاز وجود دارد. این سنسور معمولا در زیر آینه سمت شاگرد و یا پشت جلو پنجره قرار گرفته تا در بیشترین تماس با جریان هوای محیط و در کمترین تماس با تابش نور خورشید باشد.

نکته: در بعضی از خودرو ها مانند سمند و سورن sms mux که از دو سیستم گاز سوز و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک استفاده شده است از دو سنسور دمای هوای بیرون استفاده شده است یکی از آنها در زیر آینه سمت راست برای سیستم گاز و یکی دیگر در زیر آینه سمت چپ برای کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع در نظر گرفته شده است.

در صورت خرابی یا قطع ارتباط این سنسور با ECU چراغ چک روشن شده و دمای هوای بیرون برای سرنشین نمایش داده نمی شود و کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع صورت نمی گیرد و در بعضی از خودرو های دو گانه سوز (موتور ملی و سمند و سورن sms mux) موتور بر روی گاز نمی رود.

سنسور دمای آب:

این حسگر یک مقاومت متغییر با دما می باشد و دمای آب موتور که در واقع همان دمای موتور می باشد را به ECU گزارش می کند و ECU با توجه به این اطلاعات پاشش سوخت و ورود هوا به موتور را تنظیم میکند و همچنین عملکرد سیستم فن رادیاتور را کنترل می کند. این سنسور را معمولا بر روی پوسته ترموستات که محل خروج آب از موتور می باشد نصب می کنند چون آب پس از گردش در موتور هنگام خروج از موتور به بالاترین دمای خود رسیده است و بهترین نقطه جهت اندازه گیری بیشترین دمای آب و موتور می باشد.

سنسور دمای آب
سنسور دمای آب

در صورت خرابی این سنسور عملکرد پاشش سوخت و هوا رسانی به موتور که تحت کنترل ECU می باشد دچار مشکل خواهد شد به این صورت که:

اگر این سنسور دمای پایین تر از مقدار واقعی اعلام کند پاشش سوخت نسبت به دمای موتور بیشتر خواهد شد و موتور به کار می کند و یا در اثر پاشش بیش از حد دچار خفگی شده و روشن نمی شود و یا بر روی حالت ساسات باقی خواهد ماند و دود سیاه از اگزوز مشاهده خواهد شد و سیستم فن نیز در دمای واقعی بالاتری عمل خواهد کرد فن دیرتر شروع به کار می کند) و یا فن ها به صورت یکسره بر روی دور تند خواهند رفت و در بعضی از مواقع چراغ استپ و آب روشن خواهد ماند.

حال اگر دمای بالاتر از مقدار واقعی اعلام کند پاشش سوخت توسط ECU کم و یا قطع می شود و در نتیجه با افت توان موتور و یا خاموش شدن موتور و یا روشن نشدن موتور به علت کمبود سوخت مواجه خواهیم بود و سیستم فن در دمای واقعی پایین تری عمل خواهد کرد (فن زودتر شروع به کار می کند و یا فن ها به صورت یکسره بر روی دور تند خواهند رفت و در بعضی از مواقع چراغ استپ و آب روشن خواهد ماند.

سنسور ناک (ضربه):

ناک یا ضربه معمولا در اثرخودسوزی بنزین بوجود می آید این پدیده که در داخل سیلندر اتفاق می افتد به معنی احتراق زود هنگام و خود به خودی مخلوط سوخت و هوا قبل از این که شمع موتور جرقه بزند می باشد و در نتیجه آن لرزش موتور و افت توان موتور و فرسودگی سریع تر قطعات متحرک موتور بوجود خواهد آمد. و علت آن معمولا پایین بودن عدد اکتان بنزین می باشد. یکی از بهترین روشهای کاهش ناک کم کردن آوانس جرقه (ریتارد کردن جرقه) و غنی تر کردن مخلوط سوخت و هوا می باشد. ولی کم کردن آوانس جرقه و غنی کردن مخلوط سوخت و هوا بصورت دائمی نیز باعث بالا رفتن مصرف سوخت و افزایش آلودگی هوا می شود بنابراین باید سیکل مدار بسته ای بوجود آورد که دائما ضربات موتور را کنترل کرده و فقط در موارد نیاز آوانس جرقه را کم و مقدار سوخت را زیاد نماید. بدین منظور سنسور ناک را بر روی بلوکه سیلندر و ما بین سیلندر ۲ و ۳ و زیر منیفولد هوا نصب کرده تا لرزش موتور در این سنسور سیگنال ولتاژی تولید نموده و به ECU ارسال شود و از این طریق ECU متوجه لرزش موتور شود و با کم کردن آوانس جرقه به صورت مقطعی پدیده خود سوزی بنزین و ضربه را برطرف نماید. و به محض برطرف شدن آن دوباره به حالت عادی زمان جرقه و پاشش برگردد.

سنسور ضربه
سنسور ضربه

البته لرزش موتور می تواند دلایل مختلفی به جز خود سوزی داشته باشد ( مانند عدم جرقه یا پاشش در یک سیلندر و تک کار کردن موتور و…) در این مواقع ناک سنسور چراغ چک را روشن کرده و در صورت خواندن خطا ها ایراد ناک سنسور همراه با ایراد قطعه دیگری که عامل لرزش موتور بوده مشاهده خواهد شد.

نکته: این حسگر از نوع پیزو الکتریک می باشد و اگر لرزش موتور به درستی به آن انتقال نیاید سیگنال تولیدی آن ضعیف خواهد شد در نتیجه سفتی پیج ناک سنسور جهت تامین این امر اهمیت خواهد داشت و شل بودن و یا سفت بودن بیش از حد پیج این حسگر باعث عدم عملکرد صحیح این حسگر می شود.(گشتاور مناسب جهت سفت کردن پیج این سنسور حدود ۲۰ تا ۲۵ نیوتن متر می باشد).

سوئیچ اینرسی:

در خودروهای انژکتوری از پمپ بنزین برقی جهت ارسال سوخت از باک بنزین به موتور استفاده شده است. برای جلو گیری از احتمال آتش سوزی در هنگام تصادفات باید به نحوی برق پمپ بنزین را قطع نماییم بدین منظور سوئیچ اینرسی در این خودروها تعبیه شده و نحوه عملکرد آن به این صورت است که ارتباط دو پایه ورودی و خروجی آن توسط یک ساچمه برقرار شده و در تصادفات یا واژگونی خودرو این ساچمه از جای خود خارج شده و ارتباط بین دو پایه آن قطع می شود. سوئیچ اینرسی در خودروهای مختلف در مسیرهای متفاوتی قرار گرفته است مثلا در ساده ترین حالت می توان سوئیچ اینرسی را در مسیر برق پمپ بنزین قرار داد تا در صورت تصادف برق پمپ بنزین را قطع کند و یا در حالتی دیگر می توان سوئیچ اینرسی را در مسیر یکی از برقهای تغذیه ECU قرار داد تا با قطع آن عملکرد ECU و در نتیجه آن پمپ بنزین و انژکتورها و کوئلها متوقف شود و یا در روشی دیگر سوئیچ اینرسی را در مسیر منفی تحریک رله دوبل قرار می دهند تا در صورت قطع آن رله دوبل عمل نکرده و در نتیجه برق قسمت هائی که توسط رله دوبل برق رسانی می شوند مانند ECU و پمپ بنزین و انژکتورها و کوئلها متوقف شود.

خرابی سوئیچ اینرسی می تواند باعث خاموش کردن موتور در حالت های مختلف شود.

سوئیچ اینرسی
سوئیچ اینرسی

سنسور اکسیژن اول (قبل از کاتالیست):

این حسگر بر روی اگزوز و قبل از کاتالیست نصب شده است و برخورد اکسیژن موجود در گازهای خروجی از موتور با این سنسور تولید ولتاژ نموده که به ECU ارسال می شود این سنسور در واقع عملکرد موتور را به ECU گزارش می کند و در صورتی که مقدار اکسیژن زیاد باشد یعنی سوخت کم است و در صورتی که مقدار اکسیژن کم باشد یعنی سوخت زیاد است و در نتیجه ECU پاشش سوخت را با توجه به اطلاعات این سنسور کم یا زیاد می کند این چرخه مدار بسته اطلاعات و اصلاحات به صورت مداوم انجام می شود تا بهترین عملکرد برای موتور حاصل شود. این سنسور در دمای ۳۰۰ تا ۸۵۰ درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارد بنابراین در این سنسور از یک المنت گرم کننده نیز استفاده شده است تا در زمانی که موتور سرد است به دستور ECU در مدت زمان کوتاهی (۲۰ تا ۳۰ ثانیه) دمای سنسور را به حدود ۳۰۰ درجه سانتیگراد برساند.

نکته: در بعضی از خودرو ها مانند موتور ملی و تندر ۹۰ برق گرمکن سنسور اکسیژن با برق سیستم ایموبلایزر مشترکا از یک مسیر تامین می شود و بنابراین در صورت بروز ایراد در گرمکن سنسور اکسیژن فیوز مربوطه سوخته و موتور پس از خاموش کردن خودرو به علت عدم عملکرد سیستم ایموبلایزر، دیگر روشن نمی شود.

خرابی این سنسور باعث روشن شدن چراغ چک و افزایش مصرف سوخت و بد کار کردن موتور و دود سیاه از اگزوز و سرخ شدن و گرفتگی کتالیست اگزوز و دوده زدن سر شمع ها و در بعضی از مواقع خفگی موتور و روشن نشدن آن می شود.

سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن دوم (بعد از کاتالیست):

این سنسور بر روی اگزوز و بعد از کاتالیست نصب شده است و اکسیژن موجود در گازهای خروجی از کاتالیست با برخورد با نوک این سنسور تولید ولتاژ نموده و به ECU ارسال می شود و ECU را از عملکرد کاتالیست مطلع می سازد و ECU با توجه به این مقادیر پاشش سوخت را کم و یا زیاد نموده تا مصرف سوخت و الودگی هوا و عملکرد موتور را در بهترین وضعیت تنظیم نماید. خودرهایی که الزام رعایت استاندارد ۴ EURO و بالاتر را دارند باید این سنسور را داشته باشند. این سنسور نیز مانند سنسور اکسیژن اول دارای یک المنت گرم کننده می باشد و خرابی های آن نیز مشابه با سنسور اکسیژن اول می باشد. لازم به ذکر است در صورت خرابی کتالیست ممکن است ایراد سنسور اکسیژن دوم در لیست خطا های دستگاه عیب یاب مشاهده شود.

سنسور سرعت:

سنسور سرعت بر روی گیربکس نصب شده و با ارسال سیگنال، سرعت شفت خروجی گیربکس را به ECU و پشت آمپر و در خودرو های دارای سیستم هوشمند، سیگنال را به سیستم هوشمند نیز اعلام می کند (در بعضی از خودرو ها این سیگنال به رادیو ضبط نیز جهت افزایش صدای ضبط با سرعت خودرو ارسال می گردید) و سرعت خودرو با توجه به سایز رینگ تعریف شده محاسبه شده و در پشت آمپر نمایش داده می شود. این حسگر از نوع اثر هال بود یعنی نیاز به برق تغذیه دارد. در بعضی از خودروها با نصب سیستم ABS سنسور کیلومتر حذف شده و وظیفه آن به عهده سنسورهای ABS قرار داده شده است.

سنسور سرعت
سنسور سرعت

خرابی این سنسور در ECU های مختلف ایرادات متفاوتی را ایجاد می کند مثلا در ECU های ساژم هنگام کاهش سرعت خودرو، موتور خاموش می کند و یا در بعضی از ECU های بوش چراغ چک را روشن میکند و یا در ECU های زیمنس باعث گاز نخوردن موتور می شود (دور موتور از ۳۰۰۰ بالاتر نمی رود)

سنسور پدال گاز:

این حسگر از یک پتانسیومتر دوبل تشکیل شده که به پدال گاز متصل است و حرکت مکانیکی پدال گاز را بصورت تغییرات ولتاژ به ECU اعلام میکند و ECU با توجه به این اطلاعات دریچه گاز برقی را باز و بست می نمایند. خرابی سنسور پدال گاز می تواند باعث روشن شدن چراغ چک و گاز نخوردن موتور و یا گاز اضافه خوردن می شود.

سنسور پدال گاز
سنسور پدال گاز

سنسور فشار روغن هیدرولیک:

این حسگر بر روی لوله فشار قوی روغن هیدرولیک نصب شده و فشار روغن هیدرولیک را به ECU اعلام میکند و ECU را از عملکرد پمپ هیدرولیک و زیر بار قرار گرفتن موتور مطلع می کند و افت توان ناشی از عملکرد پمپ هیدرولیک را با افزایش دور موتور توسط استپر موتور و یا دریچه گاز برقی جبران می نماید.

خرابی این سنسور باعث می شود که هنگام چرخاندن فرمان در دور آرام نوسان دور موتور داشته باشیم و با افت دور موتور، موتور لرزش داشته و یا خاموش کند.

میکروسوئیج پدال ترمز:

این میکروسوئیج از یک پلانین با دو کنتاکت تشکیل شده است که یک پایه آن به برق وصل است و زمانی که پدال ترمز گرفته می شود دو پایه آن به هم متصل شده در ساده ترین حالت آن برق را برای چراغ خطرهای عقب ارسال می کند و باعث روشن شدن آنها می شود. اما در بعضی از خودروها این میکرو سوئیچ با ECU موتور و کنترل یونیت ABS و ECU گیربکس اتومات و کنترل یونیت داخل اتاق (در خودروهای ۲۰۶ و سوزوکی) نیز در ارتباط می باشد.

در نتیجه این ارتباط ECU موتور از وضعیت پدال ترمز مطلع شده و با محدود کردن پاشش سوخت هنگام ترمز گرفتن باعث می شود که ترمز موتوری نیز به کاهش سرعت خودرو کمک کند.

همچنین در بعضی از خودروها مانند موتور ملی (با دریچه گاز برقی) یا ۲۰۶ اتومات اگر این میکروسوئیچ تنظیم نباشد می تواند باعث گاز نخوردن موتور شود.

کنترل یونیت ترمز ABS در ارتباط با این میکروسوئیج از فشرده شدن پدال ترمز مطلع شده و آمادگی شروع به کار را خواهد داشت.

ECU گیربکس اتومات تحت تاثیر این ارتباط تعویض دنده ها به صورت معکوس را اجرا خواهد کرد تا به کاهش سرعت خودرو کمک کند.

ارتباط کنترل یونیت داخل اتاق با این میکروسوئیچ باعث عملکرد رله شیفت لاک و بوبین شیفت لاک شده و می توان پس از گرفتن پدال ترمز دسته دنده را از حالت پارک خارج نمود.

همچنین عملکرد این میکروسوئیچ در خارج کردن خودروهای دارای سیستم کروز کنترل از حالت کروز اهمیت دارد.

نکته: در هنگام ترمز گیری چراغ ترمز روشن شده و برق ارسالی از این میکروسوئیچ به ECU قطع می شود.

میکروسوئیچ پدال کلاچ:

این میکروسوئیچ زیر پدال کلاچ قرار گرفته و وضعیت پدال را به ECU اعلام میکند و عملکرد آن باعث می شود اگر سیستم کلاچ دائما درگیر باشد ، ECU جهت جلوگیری از آسیب دیسک و صفحه کنترل دریچه گاز برقی را بعهده گرفته و از گاز خوردن موتور جلوگیری کند و یا در خودروی موتور ملی تنظیم نبودن این میکروسوئیچ می تواند باعث شود که موتور ما بین تعویض دنده ها گاز اضافه بخورد. همچنین رگلاژ سیم کلاچ در خودروهای دارای این سنسور اهمیت دارد چون در صورت شل بودن رگلاژ سیم کلاچ پدال کلاچ از حالت عادی خود پایین تر رفته و ممکن است همین ایرادات مشاهده شود. در ضمن عملکرد این میکروسوئیچ در خارج کردن خودروهای دارای سیستم کروز کنترل از حالت کروز اهمیت دارد.

سنسور موقعیت دریچه گاز :

این حسگر زاویه دریچه گاز را به ECU اعلام می کند و ECU از این طریق از میزان گشودگی دریچه گاز مطلع شده و ECU همزمان با افزایش حجم هوای ورودی به موتور پاشش سوخت را نیز افزایش داده و در نتیجه دور موتور افزایش می یابد و یا برعکس این عملیات نیز از طریق همین سنسور امکان پذیر است یعنی در هنگام ترمز گیری وقتی که راننده پدال گاز را رها می کند ECU از بسته شدن دریچه گاز مطلع شده و با محدود کردن پاشش سوخت و اعمال ترمز موتوری به کاهش سرعت خودرو کمک می کند.

خرابی این سنسور باعث تاخیر در گاز خوردن و یا گاز اضافه خوردن در هنگام حرکت و یا در دریچه گاز های برقی باعث خاموش کردن موتور در دور آرام می شود.

سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور موقعیت دریچه گاز

سنسورهای ABS چرخ ها:

حسگر های ABS سرعت لحظه ای چرخ ها را به ECU ABS اعلام می کنند و کنترل یونیت ABS نیز با توجه به این اطلاعات دستورات لازم را به موتور ABS و شیر برقی های ABS می دهد تا از توقف کامل چرخ ها هنگام ترمز گیری های شدید جلو گیری کند. همچنین در اکثر خودرو هایی که سیستم ABS دارند وظیفه سنسور کیلومتر نیز به عهده این سیستم گذاشته شده است. در صورت خرابی هر یک از سنسورهای ABS چراغ ABS روشن شده و در نتیجه سیستم ABS عمل نخواهد کرد و از آنجائی که کیلومتر محاسبه شده در سیستم ABS میانگین سرعت چرخ ها می باشد خرابی یکی از سنسور ها باعث می شود که سرعت چرخ مربوطه صفر اعلام شده و در نتیجه مقدار میانگین سرعت چرخ ها که در جلو آمپر به عنوان سرعت خودرو نمایش داده می شود دچار اختلال شود.

سنسورهای ABS چرخ ها
سنسورهای ABS چرخ ها

سنسور فشار گاز کولر:

این حسگر در مسیر فشار قوی گاز کولر قرار گرفته است و اگر فشار گاز کولر خیلی کم باشد باعث عدم عملکرد کمپرسور کولر و اگر فشار گاز کولر خیلی زیاد باشد نیز باعث از کار افتادن کمپرسور کولر می شود و در فاصله بین فشار خیلی کم تا فشار خیلی زیاد گاز کولر که کمپرسور کولر عمل می کند ECU نیز با توجه به این اطلاعات سیستم فن را در دور کند یا تند راه اندازی کرده و همچنین با تنظیم نسبت سوخت به هوا ، توانی که کمپرسور کولر از موتور می گیرد را جبران خواهد کرد تا موتور در دور آرام لرزش نداشته و یا خاموش نشود.

خرابی این سنسور باعث عدم عملکرد کمپرسور کولر یا یکسره کار کردن کمپرسور و خارج شدن گاز کولر در اثر فشار بیش از حد گاز کولر و یا عدم عملکرد سیستم فن در هنگام استفاده از کولر و یا یکسره شدن سیستم فن در دور کند یا تند خواهد شد.

سنسور فشار روغن موتور:

این حسگر بر روی بلوکه سیلندر و نزدیک به فیلتر روغن در مسیر کانال اصلی روغن قرار گرفته است در ساختار داخلی آن از یک فنر با ضریب سختی متناسب با فشار ایل پمپ و یک ساچمه استفاده شده است که در صورت افت فشار روغن نیروی فنر ساچمه را به بدنه موتور وصل کرده و از این طریق مدار الکتریکی مربوط به چراغ روغن در پشت آمپر با اتصال بدنه شدن در این ناحیه کامل خواهد شد و چراغ روغن در پشت آمپر را روشن خواهد کرد و برعکس فشار روغن مناسب بر نیروی فنر غلبه کرده و ساچمه را از بدنه جدا خواهد کرد و چراغ روغن خاموش خواهد شد.

خرابی این سنسور باعث روشن ماندن چراغ روغن در زمان مناسب بودن فشار روغن و یا روشن نشدن چراغ روغن در صورت افت فشار روغن خواهد شد.

سنسور فشار روغن موتور
سنسور فشار روغن موتور

سنسور سطح روغن موتور:

این حسگر یک مقاومت متغیر است که در محفظه کارتل نصب شده و با توجه به سطح روغن موجود در کارتل ولتاژی متغیر و متناسب با سطح روغن را به ECU اعلام کرده و در نتیجه مقدار روغن موتور محاسبه شده و در جلو آمپر نمایش داده خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این سنسور در صورتی که خودرو در سطحی صاف قرار بگیرد بهترین دقت اندازه گیری را خواهد داشت.

سنسور سطح بنزین:

این حسگر در واقع یک پتانسیومتر است که به شناور درجه باک بنزین متصل است و متناسب با سطح بنزین موجود در باک ولتاژی متغییر را در مدار الکتریکی نشانگر بنزین ایجاد کرده و از این طریق مقدار بنزین موجود در باک به اطلاع راننده خواهد رسید. در بعضی از تولیدات مقدار بنزین به ECU نیز ارسال می شود و استراتژی مصرف سوخت را تحت تاثیر قرار می دهد.

خرابی این سنسور باعث می شود که مقدار واقعی بنزین موجود با مقدار نشان داده شده در جلو آمپر مغایرت داشته باشد.

سنسور فشار گاز مخزن:

این حسگر در خودروهای دوگانه سوز بر روی رگلاتور گاز نصب شده است و فشار گاز مدار فشار قوی (از مخزن گاز تا رگلاتور گاز) که در واقع همان فشار گاز مخزن می باشد را اندازه گیری کرده و به ECU اعلام می کند و ECU با توجه به این فشار مقدار گاز موجود در مخزن را محاسبه کرده و در پشت آمپر نمایش می دهد و همچنین در بعضی از تولیدات مانند موتور ملی برنامه ریزی مصرف سوخت گاز و بنزین را با توجه به مقدار گاز و بنزین تغییر خواهد داد.

خرابی این سنسور باعث خطای نشانگر گاز و همچنین نرفتن موتور بر روی سوخت گاز خواهد شد.

سنسور فشار و دمای ریل سوخت گاز:

این حسگر در خودروهای دوگانه سوز بر روی ریل سوخت گاز قرار گرفته است و فشار و دمای گاز مدار فشار ضعیف (از رگلاتور گاز تا ریل سوخت گاز) را اندازه گیری کرده و به ECU اعلام می کند فشار و دمای ریل سوخت گاز در تعیین زمان پاشش انژکتورهای گاز از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

خرابی این سنسور می تواند باعث بد کار کردن موتور بر روی گاز و یا نرفتن موتور بر روی گاز گردد.

 

منبع : امداد خودرو ایران

1 دیدگاه ها در مورد “سنسور های سیستم انژکتوری خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *