دانستنی های سیستم كلاچ خودرو

دانستنی های سیستم کلاچ خودرو

سیستم كلاچ به‌عنوان یكی از مهم‌ترين مجموعه‌ها درخودرو مطرح است و عملكرد صحیح آن، تاثیر مستقیم در كاركرد خودرو دارد. در صورت بروز اشكال در این سیستم ـ حتی به شكل جزیی ـ راندمان خودرو با مشكل مواجه خواهد شد.

كلاچ بخشي از سيستم انتقال نيرو بوده كه عملكرد آن قطع و وصل نيروي انتقالي از موتور به جعبه دنده است. با كلاچ‌كردن می‌توان ارتباط بین موتور و جعبه دنده را برای مدت كوتاهی قطع و پس از رها كردن كلاچ، دوباره آن را برقرار نمود.

درخودروهای مدرن امروزی، دستگاه كلاچ بايد داراي ویژگی‌های زیر باشد:

امكان انتقال قدرت مطمئن را فراهم آورد
حركت بدون لرزش وسیله نقلیه را امكان‌پذیر نمايد.
در مقابل تغییرات دور موتور، دوام كافی داشته باشد.
حتي‌الامكان سبك بوده و به راحتی به كار بیفتد.
در وسایل نقلیه سنگین، قادر به انتقال گشتاورهای زیاد بوده و دوام و استحكام كافی داشته باشد.

وضعیت كلاچ در حالت نیم كلاچ

درحالت نیم كلاچ كردن، صفحه كلاچ در وضعیت نیمه آزاد، مابین فلایویل و صفحه فشاری دیسك قرار می‌گیرد تا بتواند بدون وارد آوردن فشار زیاد به موتور، گشتاور پیچشی زیادی را منتقل كند. در صورتی كه چرخ‌ها به گشتاور بالایی برای حركت نیاز داشته باشند و موتور جوابگوی آن نباشد، باز هم بكس و باد كردن لنت‌ها سبب قطع ارتباط ناقص شده و از خاموش‌شدن موتور جلوگیری می‌نمايد. این وضعیت را هنگام شروع به حركت‌كردن خودرو نیز می‌توان مشاهده كرد.

طراحی و ساخت قطعات سیستم كلاچ برای حصول اطمینان از وجود مقدار لازم نیروی گیرش و جدایش موردنیاز عملكرد سیستم و نیز پایایی آن انجام می‌گیرد، به همین دلیل توجه ویژه به پارامترهای ابعادی و عملكردی قطعات كلیدی سیستم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بتواند ارتباط مناسبی بین موتور و جعبه دنده پدید آورد.

در ادامه به شرح مختصري از علل خرابي و موارد قابل حل توسط كارشناسان اشاره مي‌شود:

  • عدم كشش خودرو

علايم: چرب و روغنی بودن سطح صفحه ديسك  و صفحه کلاچ.

علت: نشتي روغن و يا گريسكاري نامناسب.

روش رفع ايراد: تعویض كيت كامل كلاچ  و رفع منشاء روغن ريزي و يا گريس.

  • اتمام لنت كلاچ

كنترل پله فلايويل (براي خودرو پژو ۴۰۵بين ۴ و ۶ ميليمتر است).

روش رفع ايراد: تعويض فلايويل و در صورت وجود آثار درگيري غيريكنواخت (پله‌اي) بر روي ديسك و صفحه، تعويض كيت كامل انجام پذيرد.

  • لرزش کلاچ در شروع حركت

علايم: تخت‌شدن فنرهاي بالشتكي مابين دو لنت صفحه كلاچ (كنترل چشمي)

نحوه رفع ايراد: تعويض صفحه كلاچ

  • پايين بودن نيروي فشاري ديسك

نحوه رفع ايراد: تعويض ديسك كلاچ

  • تابيدگي صفحه (براي صفحات غير پري دمپر) با اثر درگيري غيريكنواخت برروي ديسك و صفحه

نحوه رفع ايراد: تعويض قطعات معيوب

 

  • لرزش و یا سرخوردن (بکس‌وباد) کلاچ در شروع حركت

علايم: مشاهدۀ گریس ذوب شده و چرب بودن در سطح تماس صفحه کلاچ با دیسک

علت: استفاده گريس بيش ازحد و يا نامناسب بر روي قيفي، هزارخاري و يا كائوچويي و بلبرينگ و روغن‌ريزي از كاسه نمدهاي ته ميل لنگ و يا گيربكس

روش رفع ايراد: تميزكاري سطوح گريسكاري و گريسكاري مجدد و يا تعويض كاسه نمد منشاء روغن‌ريزي/ تعویض كيت كامل كلاچ

  • صداي غير عادي

علايم (۱): صداي درجا (لق لق) كه بعلت خلاصي‌ها صفحه بوده

روش رفع ايراد: تعويض صفحه

علايم (۲): صداي اضافي كه با فشردن كلاچ افزايش مي‌يابد.

روش رفع ايراد: تعويض بلبرينگ كلاچ

  • حركت پله‌اي پدال كلاچ

علايم (۱): عدم سايش و وجود گرد و غبار بر روي اجزاء داخلي كلاچ و مكانيزم تعويض دنده

روش رفع ايراد: نقاط مورد نياز گريس‌كاري شود.

علايم (۲): درگيري يك‌طرفه بلبرينگ با قيفي و دوپهن شدن

روش رفع ايراد: بلبرينگ بايد تعويض گردد.

علايم (۳): ساييدگي قيفي اين قطعه

روش رفع ايراد: تعويض قطعه و كنترل نهايي محل قرارگيري بلبرينگ پس از تعويض قطعات.

  • لرزش پدال كلاچ دركاركرد درجا

علايم (۱): هم‌راستا نبودن شاخك‌هاي خورشيدي.

روش رفع ايراد: تعويض ديسك و در صورت لزوم بلبرينگ.

علايم (۲): كنترل لقي اهرم دو شاخه كلاچ

علايم (۳): خوردگي شاخك‌هاي خورشيدي در صورت عدم مشاهده آثار سوختگي در سطح ديسك و صفحه.

علايم (۴): خوردگي شاخك‌هاي خورشيدي با  اثر سوختگي.

روش رفع ايراد: تعويض كيت كلاچ كامل.

  • سفتي پدال كلاچ

علايم (۱): اتمام لنت

روش رفع ايراد: در صورت عدم وجود آثار سوختگي صفحه كلاچ تعويض شود.

علايم (۲): درگيري يكطرفه بلبرينگ با قيفي درصورت دو پهن شدن و خوردگي دندانه‌هاي داخلي و شكستگي قطر داخلي

روش رفع ايراد: بلبرينگ تعويض بلبرينگ انجام شود و در صورت خراشيدگي قيفي اين قطعه نيز تعويض شود.

نيروي ماكزيمم و RELEASE LOAD ديسك كلاچ بالاتر از حد مجاز باشد اين پارامتر در انبار داغي اندازه‌گيري مي‌شود.

مسير كابل كلاچ بر روي خودرو كنترل شود.

نحوه رفع ايراد: تعويض قطعات معيوب. كنترل اهرم‌بندي كلاچ – كابل گلاچ و گريس‌كاري محل‌هاي مربوط انجام شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم کلاچ خودرو توصیه می کنیم پاورپوینت کلاچ را از سایت دریافت نمایید.

منبع : ایساکو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *