ترمز از سیستمهای بنیادی و اساسی یک خودرو در مباحث ایمنی به شمار میآید. آگاهی شما از روش عملکرد سیستم ترمز ، قطعات تشکیل دهنده آن و نیز دلایل ضرورت تعویض قطعات این سیستم با قطعات اصلی توصیه شده توسط سازنده خودرو ، شما را در مراقبت از خودرو و انتخاب قطعات یدکی مناسب یاری خواهد کرد. هنگامیکه پای خود را بر روی پدال ترمز فشار میدهید، سیلندر اصلی ترمز این حرکت را به فشار هیدرولیکی تبدیل میکند. این فشار از طریق یک مایع تراکم ناپذیر به چهار چرخ منتقل میشود. در چرخهایی که ترمز دیسکی دارند، فشار هیدرولیک، پیستونهای موجود در کالیپر را فعال نموده و لنتهای تـرمز را به دیسک ترمز میفشارد. و در چرخهایی که ترمزهای کاسهای دارند فشار هیدرولیک، پیستونهای موجود درکالیپر را فعال نموده و لنتهای تـرمز را به کاسه ترمز میفشارد با اصطکاک ایجاد شده بین لنت و دیسک، سرعت خودرو کاهش مییابد.
روغن ترمز
نظر به اهمیت سیستم ترمز، تمامی اجزا و قطعاتی که با این سیستم مرتبط هستند، میبایست با حداکثر دقت، تولید و به دور از هرگونه ملاحظات اقتصادی مصرف شوند. با توجه به نقش حیاتی روغن ترمز در سیستم ترمز هیدرولیکی، اطلاع داشتن از نحوه عملکرد آن ضروری است. از آنجایی که مایع ترمز به شدت جاذب رطوبت است، باید از تماس آنها با آب و محیطهای مرطوب جلوگیری نمود. رطوبت موجود در روغن ترمز درحین ترمزگیری و به هنگام داغ شدن چرخها و اجزا سیستم ترمز، به بخار تبدیل شده و باعث میشود سیسـتم تـرمـز به خوبی عمل نکرده و پیسـتونهای ترمز دچار زنگزدگی شوند.
از آن جایی که تعمیرگاه های مجاز به منظور آگاهی از میزان رطوبت موجود در مایع ترمز از ابزار خاص تست روغن ترمز استفاده میکنند، از میزان رطوبت آگاه و در صورت خارج بودن از حد استاندارد نسبت به تعویض آن اقدام می نمایند.
توصیه کارشناسان تعویض روغن ترمز حداقل هر دوسال یا 60000 کیلومتر و استفاده از روغن ترمزهای توصیه شده توسط شرکت خودروساز است.
روغن ترمزهای مناسب و مرغوب دارای ویژگیی های زیر هستند:
- داشتن گرانروی مناسب در دمای پایین
- مقاومت در دمای بالا
- عدم ایجاد حباب
- قابلیت روانکاری
- سازگاری با فلزات (دارای مواد ضد اکسیداسیون و خوردگی) و قطعات لاستیکی مختلفی که با آنها در تماس است.
روغن ترمز براساس سطوح کارایی مورد نیاز و نوع خودرو از طرف شرکت سازنده خودرو در سطوح کارائی مختلف نظیر DOT3 ,DOT4 توصیه میشوند.
روغن ترمزهای DOT4 از دمای جوش بالاتری نسبت به نوع DOT3 برخوردار هستند.
لنـت ترمـز
یکی دیگر از اجزای مهم مصرفی و حساس سیستم ترمز، لنت وکفشکها هستند که میبایست در بازدیدهای ادواری نسبت به کنترل و بررسی آن دقت لازم را بهعمل آورد.
به محض روشنشدن چراغ اخطار اتمام لنت ترمز، باید نسبت به تعویض آن، اقدام لازم را انجام داد. در شرایط بارانی با توجه به خیسشدن سطح دیسک ترمز، کیفیت عملکرد سیستم ترمز کاهش مییابد. لذا قبل از ترمز گرفتن ناگهانی در چند مرحله پدال ترمز را فشار دهید تا سطح دیسک ترمز خشک شود.
بیشتر خودروهای مدرن امروزی دارای سیستم ABS میباشند که از آن به عنوان سیستم ترمز ضد قفل تعبیر میشود، بهطوریکه حتی بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از خودروهای بدون این سیستم را ممنوع نمودهاند.
بررسی فنی سیستم ترمز ABS یا ضد قفل
سیستم ترمز ABS در هنگام ترمز شدید و یا ترمز بر روی جادههای لغزنده مانع از قفلشدگی چرخها و موجب فرمانپذیری بهتر میشود. عملکرد سیستم ترمز ABS بهگونه ای است که با استفاده از حسگرهای خود میزان لغزش مجاز لاستیک بر روی جادههای مختلف (خیس، یخی، آسفالت خشک و…) از قفلشدن چرخها جلوگیری میکند. سیستم ترمز ABS در بیان ساده دستگاهی الکترونیکی است که در هنگام ترمزگیری با کنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار ترمز) هیدرولیک درکسری از ثانیه ارتباط لنت با دیسک و یا کاسه را برقرار و قطع میکند و تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از بین رفتن حالت بلوکهکردن یا قفلکردن ترمزها میشود. فعال شدن ترمز ABS توسط تکرار ارتعاشات در زمان ترمز در زیر پدال ترمز قابل تشخیص خواهد بود.
فرمانپذیری خودرو در هنگام ترمزگیری بخصوص در هنگام ترمزگیری شدید و در سطح لغزنده مانند شرایط بارانی و برفی از مزایای استفاده از این سیستم میباشد.
تامین سلامت رانندگان و سرنشینان یک خودرو به همراه تضمین سلامت وسیله نقلیه از مسیرهای گوناگونی قابل کنترل و پیگیری است . تصورکنید با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی هستید. این سرعت معادل بیش از 33 متر بر ثانیه است؛ ناگهان عطسه میکنید. که در این حالت، چشمها حداقل یک ثانیه بسته میماند. خوب است بدانید که شما بیش از 33 متر راه را با چشم بسته رانندگی کردهاید. این واقعیت بیانگر این است که اگر در همان زمان مانعی بر سر راه پیدا شود، راننده بدون هیچ عکس العملی بیش از 33 متر به مانع نزدیک شده و این به معنی از دستدادن زمان طلایی عکسالعمل است. سیستم ترمز ماشین یکی از سیستمهای بسیار مهم و فوق ایمنی در تامین امنیت جانی سرنشینان خودرو است که علاوه بر اهمیت خود آن، نحوه ترمزگرفتن درهنگام رانندگی و جلوگیری از بروز تصادفات نیز اهمیت ویژهای دارد.
در این سیستم قطعاتی همچون روغن ترمز، لنت ترمز، دیسک ترمز از اهمیت بهسزایی برخوردار هستند.
سیستم ترمز یکی از اجزای بسیار مهم و فوق ایمنی در تامین امنیت جانی سرنشینان خودرو است که علاوه بر اهمیت خود آن، نحوه ترمز گرفتن در هنگام رانندگی بهمنظور جلوگیری از بروز تصادفات نیز اهمیت ویژهای دارد.
درجهت حصول اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز، میبایست این موارد را مدنظر قرار داد:
- در زمان ترمز گرفتن، طول مسیر ایستادن به اندازه مجذور سرعت افزایش مییابد. به این معنی که با دوبرابر شدن سرعت خودرو، مسافت لازم برای ترمز کردن چهاربرابر میشود، پس هر قدر مسافت لازم برای انجام عمل ترمز کمتر باشد به همان نسبت ترمز میبایست سریعتر عمل میکند. پس همیشه سعی کنید با سرعت مطمئنه و حفظ فاصله ایمنی رانندگی نمایید.
- بازدید سطح روغن ترمز موجود در مخزن و سرریز روغن در صورت کمبود با روغن سفارش شده و مورد تایید سازنده خودرو
- با توجه به نفوذ بخار و تشکیل قطرات آب و کاهش عملکرد سیستم ترمز ضروری است، طبق توصیه کارخانه سازنده خودرو پس از 2 سال و یا طی نمودن 40 هزار کیلومتر نسبت به تعویض کامل روغن اقدام و هواگیری دقیق صورت پذیرد.
- مایع ترمز برای آنکه بتواند به خوبی نقش خود را در سیستم ترمز ایفا کند باید دارای خواص ذیل باشد:
نقطه جوش بالا – نقطه انجماد پایین – خاصیت روغن کاری حتی در فشارهای زیاد – عدم تاثیر بر قطعات فلزی و لاستیکی سیستم ترمز – حداقل انبساط در هنگام گرم شدن
یکی دیگر از قطعات مهم در سیستم ترمز که باید در بازدیدهای دورهای مورد توجه قرارگیرد، لنتهای ترمز هستند. سرعت مصرف این قطعه بسته به نوع قطعه، نحوه رانندگی و شرایط استفاده از خودرو متفاوت است. از علایم نشاندهنده زمان مناسب تعویض لنت ترمز، روشنشدن چراغ اخطار اتمام لنت در جلو آمپر است.
در صورت عملکرد ضعیف سیستم ترمز یا همان پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز، احتمال نشتی روغن در مدار سیستم وجود داردکه در این صورت میبایست حتما به تعمیرگاه مجاز مراجعه شود.
خودروهای تولیدی جدید، مجهز به سیستمهای پیشرفته ترمز ضد قفل (ABS) هستند که یکی از مزایای آن جلوگیری از قفلشدن چرخها در هنگام ترمزگیری شدید بر روی سطوح لغزندهای همچون جادههای برفی و یخزده است که این امر باعث کاهش احتمال تصادفات شدید و عملکرد صحیح سیستم فرمان شده و مانع انحراف خودرو میشود.
درصورت بروز ایراد درسیستم ترمز یک لامپ اخطار در جلو آمپر روشن میشود که در این صورت سیستم ترمز ضد قفل به شرایط ترمز معمولی میگردد. در صورت روشن ماندن لامپ اخطار به صورت دایم برای رفع ایراد به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.
سیستم ترمز خودرو بهعنوان یکی از سیستمهای ایمنی فعال، وظیفه توقف و یا کمکردن سرعت خودرو را به عهده دارد و هر روز با ورود خودروهای جدید به بازار این سیستم ارتقا یافته و به راننده اطمینان خاطر بیشتری میدهد.
در سیستم ترمز خودروهای جدید علاوه بر استفاده از فشار روغن ترمز، سیستمهای الکترونیکی نیز بهکار گرفته شدهاند که باعث ارتقای کیفیت ترمزگیری میشود (ترمز ضد قفل). این در حالی است که درگذشته سیستم ترمز خودرو تنها به لنتها، کفشکها و روغن ترمز خلاصه میشد.
نکتهای که در مورد کمشدن قدرت ترمزگیری وجود دارد این است که لنتها فرسوده شده و با هر بار ترمزگیری از ضخامت آنها کاسته میشود، از این رو پس از مدتی کارکرد، قدرت ترمزگیری مناسب را ندارند و ممکن است به دلیل استفاده روزمره از خودرو، متوجه ضعیفشدن ترمزها نشویم. از این رو میتوان به مخزن روغن ترمز نگاهی انداخت و از میزان سطح روغن ترمز موجود در این مخزن کمک گرفت. بر روی این مخزن حرف Max در بالا و حرف Min در پایین دیده میشود. اگر روغن از حد مجاز خود کمتر شود، ترمزگیری خودرو دچار اختلال شده در نتیجه عملکرد مناسبی نخواهد داشت.
برخی از افراد در صورت مشاهده کمشدن روغن ترمز اقدام به اضافهکردن روغن میکنند تا سطح روغن به حد مجاز برسد. این کار صحیح نیست؛ چرا که پایین آمدن سطح روغن ترمز، نشانگر زمان تعویض لنت ترمز بوده و در صورت تعویض آنها خواهید دید که سطح روغن دوباره بالا میآید. البته در برخی از مواقع نیز نشتی شلنگها یا سیستم ترمز سبب میشود که سطح روغن پایین بیایدکه میبایست سریعا به تعمیرگاه مجاز جهت رفع نشتی سیستم ترمز مراجعه کرد.
ترکیبات لنت ترمز
در گذشته بیشتر لنت ترمزها از مادهای به نام آزبست ساخته میشدند. اما امروزه دیگر از آزبست به خاطر سرطانزا بودن، استفاده نمیشود. امروزه لنت ترمز خودروها از ترکیبات متنوعی ساخته میشوند. لنتها از مادهای با اصطکاک بالا ساخته شده که به صفحهای فلزی در پشت آن متصل میشوند. این اتصال بسیار محکم و مقاوم است. همچنین جنس این صفحه آنقدر محکم است که در برابر فشارهای وارد شده، مقاومت بالایی دارند. هنگامیکه پدال ترمز خودرو را میفشارید، سطح لنت ترمز با دیسک ترمز تماس پیدا کرده و سرعت خودرو کم میشود. مواد تشکیلدهنده لنت ترمزهای امروزی معمولا در یکی از این موارد قرار میگیرند:
لنتهای تولید شده با مواد سازگار محیط
این لنتها برای استفاده در شهر بسیار مناسب هستند، چرا که میزان ساییدهشدن آنها قابل قبول است، صدای مزاحم و ناهنجار تولید نمیکنند، دیسک ترمز را نمیسایند و ذرات معلق مضر برای سلامتی شما و اطرافیان در فضا پراکنده نمیکنند. این لنتها مناسب خودروهای شخصی هستند چرا که به هنگام سردشدن نیز، به خوبی ترمز میگیرند. البته این نوع لنتها به دلیل کاهش قدرت ترمزگیری در زمان داغشدن، مناسب مسابقات رانندگی نیستند.
لنتهای تولید شده نیمه فلز/نیمه سینتر
این نوع لنتها مناسب رانندگی در جادههای برون شهری و پیستهای مسابقهای هستند. عملکرد این نوع لنتها وقتی که سرد هستند به خوبی لنتهای ارگانیک نیست. بنابراین در اولین ترمزها باید کمی احتیاط کنید تا لنتها گرم شود. این نوع لنتها هنگامی که داغ هستند، کارایی بسیار خوبی دارند.
لنتهای تولید شده فلزی
این نوع لنت ترمزها مخصوص خودروهای مسابقهای هستند و در رانندگی در شرایط سخت مورد استفاده قرار میگیرند. آنها به شدت ساییده شده و تولید دود، بوی نامطبوع و صوت میکنند. جنس آنها سخت بوده و به مرور از ضخامت دیسک ترمز میکاهند. این لنتها وقتی که سرد هستند به خوبی عمل نمیکنند.
لنتهای سرامیکی
در لنت ترمزهای سرامیکی، فیبرهای فلزی وجود دارند. اما در آنها به جای استفاده از فولاد از مس استفاده شده است. استفاده از مس باعث شده که ساییدگی لنت کمتر شده و گرما بهتر منتقل شود. این نوع لنتها راحتتر خنک میشوند، عمر بیشتر دارند و بسیار کم صدا هستند چون صدایی که تولید میکنند از دامنه فرکانس شنوایی انسان خارج است. اما سگها از این صدا دیوانه میشوند. همچنین گرد و غبار آن تیره نیست و باعث سیاهشدن چرخها نمیشود.
دیسک ترمز
عملکرد صحیح سیستم ترمز در تمام شرایط رانندگی، در حفظ جان سرنشینان خودرو بسیار مهم و موثر است. سیستم ترمز از قطعات متعددی تشکیل شده که دیسک ترمز یکی از مهمترین این قطعات است. در صورت خرابی یا ایجاد هرگونه ایراد در این قطعه، عملکرد سیستم ترمز دچار اخلال شده و ممکن است منجر به بروز حوادث ناگواری شود.
علایم خرابی دیسک ترمز و علل آن
- لرزش زیاد پدال ترمز و فرمان خودرو در زمان ترمزگیری در اثر تابداشتن دیسک .
- ایجاد صدای ناهنجارکه نشاندهنده خرابی سطح دیسک یا اتمام لنت ترمز است.
- کاهش قدرت ترمزگیری و داغشدن دیسک در اثر استفاده از لنت غیراستاندارد و نازکشدن ضخامت دیسک .
- ترک خوردگی سطح تماس دیسک با لنت در اثر ساییدگی بیش از حد و کاهش ضخامت آن به دلیل استفاده از لنتهای ترمز غیراستاندارد و با جنس سخت.
شاید برایتان اتفاق افتاده باشد زمانیکه ترمز میگیرید، خودروی شما دچار لرزشهای شدید شود. این حالت که ممکن است همراه با صدای زوزه است عمدتاً به دلیل خرابی دیسک ترمز و تاب داشتن دیسک چرخ بوده که بیشتر برای چرخهای جلوی خودرو اتفاق میافتد. این ایراد مواقعی رخ میدهد که راننده به طور مرتب از ترمز استفاده میکند و این گرمشدن تا حد سرخشدن دیسک ادامه مییابد. در این حالت درصورت سردشدن سریع دیسک ترمز این قطعه تاب برداشته و ترمزکارایی خود را از دست میدهد و علاوه بر سر و صدای زیاد، لرزش شدیدی در حین ترمز گرفتن به وجود میآید.
به این نـکات توجه کنید:
- از ترمزگیریهای شدید به مدت طولانی خودداری و در صورت امکان با استفاده از دنده معکوس و کاهش دور موتور، از نیروی ترمزی موتور برای کاهش سرعت خودرو استفاده نمایید.
- در صورت داغبودن سطح دیسک ترمز از شستشوی خودرو، خودداری نمایید.
- به هنگام رانندگی در شرایط بارانی و آب گرفتگی معابر، از رانندگی با سرعت زیاد اجتناب کنید. زیرا در صورت خیسشدن بیش از حد دیسک و لنت ترمز، ترمزگیری با مشکل مواجه خواهد شد.
- در صورت ساییدهشدن بیش از حد دیسک و کاهش ضخامت آن، در اسرع وقت نسبت به تعویض آن، اقدام نمایید.
مشکلات متداول در سیستم ترمز و نحوه رفع آنها
وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد در زمان فشردن پدال ترمز
این حالت زمانی به وجود میآید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم میتواند به علت پایینبودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت، وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز باشد. همچنین متورمشدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمزگیری، و یا فشارکم سیستم هیدرولیک در ترمز نیز از جمله عوامل دیگری است که موجب این ایراد میگردد. برای برطرفکردن این مشکل باید نسبت به هواگیری سیستم ترمز و یا تعویض قطعات توسط افراد متخصص اقدام نمود که البته چگونگی آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگهداری هر خودرو ذکر شده است. البته توصیه میشود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دستدادن خاصیت آن، هر2 سال یکبار، روغن ترمز را تعویض کرده و در نهایت، هواگیری سیستم انجام شود.
صدای ترمز
یکی از مسایل آزاردهنده در ترمزگیری صدای ناهنجاری است که در هنگام فشردن پدال ترمز به گوش میرسد. این صدا در برخی از اوقات به قدری بلند و گوشخراش است که نمیتوان با آن کنار آمد، اما دلیل این صدا را میتوان به پایینبودن کیفیت لنتها مرتبط ساخت؛ این در حالی است که با نصب لنتهای با کیفیت و ساخت شرکتهای معتبر با این مشکل مواجه نمیشویم.
بوی بد لنت
شاید بارها بوی بد لنت ترمز به مشامتان رسیده باشد. بویی که در اثر ترمزگیری زیاد از لنتها بلند شده و موجب میشود تا ترمزهای شما کمی ضعیف شوند. دلیل این ضعف و تولید این بوی نامطبوع، ترمزهای مکرر و شدیدی است. در اثر ترمزهای مکرر و شدید، لنتها در اثر سایش با دیسک، داغ شده و در نتیجه چسبندگی خود را از دست میدهند، از این رو عمل ترمزگیری به درستی انجام نمیشود؛ حتی ممکن است خودرو متوقف نشود. پس در مسیرهای سرازیری بهتر است با دنده سنگین حرکت کنید تا مجبور به استفاده از ترمزهای مکرر نشوید.
سفتشدن پدال ترمز (اصطلاحا چوب شدن)
وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز میتواند ناشی از کم بودن مقدار خلاء موتور، خرابی بوستر ترمز و یا نشتی شیلنگ مکش باشد. معمولا خرابی در سوپاپ خلاء باعث نشتی در مکش ایجاد شده توسط موتور میشود و احساس سفتشدن پدال ترمز، که به آن اصطلاحا چوبشدن گفته میشود، رخ میدهد. برای بررسی عملکرد سوپاپ خلاء، باید موتور را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقهای کار کند و مکش درون بوستر به وجود آید. سپس موتور را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار میدهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر. اگر پدال از همان اولین فشار سفت باشد، یعنی باید نسبت به تعویض سوپاپ مکش اقدام نمود.
برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی موتور را خاموش کردهایم، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت شود، سپس درحالیکه ترمز را فشار دادهایم موتور را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود. ولی اگر پدال هم چنان سفت بود، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر، باید بوستر تعویض شود.
کمبودن سطح روغن ترمز در مخزن
در مرحله اول این حالت میتواند به دلیل کمشدن ضخامت لنت ترمز باشدکه با کم شدن سطح روغن درون مخزن نیز پایینتر میآید. ابتدا بهتر است لنتها بررسی شوند؛ در صورتیکه لنتها داری ضخامت کافی هستند، احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه قسمتها اعم از مجموعه نگه دارنده پیستونهای ترمز روی دیسک، لولهها و شیلنگهای ارتباطی و سیلندر اصلی ترمز چک شوند و قطعه معیوب تعویض شود. در صورت وجود نشتی در سیستم از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید. کمبودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغی در پشت آمپر (عموما روشنشدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده میشود. این چراغ دستور خود را از سنسورکنترل کننده سطح روغن در مخزن میگیرد.
صدای سایش آهن به آهن و خراشیدهشدن از ترمزها
شنیدن چنین صدایی در هنگام ترمزگیری، به معنای آن است که لنتهای ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به یکدیگر برخورد میکنند. بهتر است هر چه سریعتر نسبت به تعویض لنتها اقدام شود چون در صورت عدم تعویض فواصل ترمزگیری طولانیتر شده و همچنین قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده، روی سطح دیسک خراش ایجاد میکندکه باعث صدمه دیدن دیسک شده و هزینهای اضافی را برای صاحب خودرو به همراه دارد و دیسک معیوب باید تعویض گردد.
پایینبودن پدال ترمز
درخودروهایی که دارای سیستم ترمز کاسهای برای چرخهای عقب هستند، اگرکفشکهای ترمز زنگزده و یا به صورت نامنظم سایش داشته باشند، باعث این ایراد میشوند و ترمز در نقطهای پایینتر ازحالت معمول فـعال میشود. تنظیم کفشکها به صورت موقتی میتواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل، بهتر است کفشکها تمیز و یا تعویض شوند. دلیل دوم هم میتواند وجود نشتی در سیستم ترمز باشد که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.
سوت کشیدن ترمز در زمان ترمزگیری
صدای سوت در زمان ترمزگیری میتواند علل مختلفی داشته باشد مثلا میتواند ناشی از لرزش بین لنتهای ترمز و گیره نگهدارنده پیستونها و یا تماس بین لنتها با خود دیسک باشد. لنتهای ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستیها و سرامیکیها صدای بیشتری تولید میکنند. البته معمولا با تعویض لنتهای قدیمی با جدید مشکل حل میشود. لنتهای سرامیکی از کم صداترین لنتها در میان انواع لنتهای ترمز هستند. در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبهدار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری میشود.
لرزش فرمان و اتاق به هنگام ترمزگیری
این مشکل زمانی رخ میدهد که دیسکهای ترمز تاب داشته و دیگر سطح آنها صاف نباشد. از علل تاب برداشتن دیسکها میتوان به سرد و گرم شدن ناگهانی آنها، ترمزهای پیاپی و همچنین غیر یکنواختبودن سایش در سطح دیسکها اشاره نمود. منظور از سرد و گرم شدن دیسکها این است که به عنوان مثال به دلیل ترمزگیری، سطح دیسک گرم شده و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح آنها پاشیده و باعث تاب برداشتن سطح دیسک میشود که در صورت نیاز میباید نسبت به تعویض اقدام نمود.
انحراف خودرو به یک سمت هنگام تـرمزگیری
اگر چنین حالتی در خودرو مشاهده شود، نشاندهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخها منتقل نمیشود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخها عملکرد درستی ندارد. در این حالت خودرو به سمتی که ترمز قویتری دارد منحرف میشود. این مشکل میتواند ناشی از چرببودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز، گریس و… بر روی آن، معیوببودن پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد. ضمنا اگر از لنتهایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوتبودن جنس لنت و توان ترمزگیری متفاوت هر کدام از لنتها نیز این مشکل بروز میکند. پس باید لنتهای استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.
کورس حرکتی زیاد پدال ترمز
اگر درخودروهای با سیستم ترمز عقب کاسهای، کفشکها تنظیم نباشند، یا لنتها فرسوده و یا در سیستم، حباب وجود داشته باشد این حالت رخ میدهد. وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز، پدال باید کورس بیشتری طی کند. در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد، تولید حبابها افزایش یافته و میتواند منجر به بروز حادثه شود.
درگیر بودن دایمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز
اگر لنتها به صورت دایمی مقداری با دیسکها درگیر باشند باعث رفتار نامناسب فرمان، داغشدن لنتها، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسکها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز میشود. اگر لوازم پیستونهای ترمز خراب و یا در نوع کاسهای فنرکفشکها شکسته شوند، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و کاسه چرخ نزدیک شده و با آن درگیر میشود.
توصیه می کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد روغن ترمز در خودرو پاورپوینت هیدرولیک ترمز و انواع سوپاپ را از سایت دریافت نمایید.
منبع : ایساکو