دانستنی های سیستم ترمز خودرو

دانستنی های سیستم ترمز خودرو

ترمز از سيستم‌هاي بنيادي و اساسي يك خودرو در مباحث ايمني به شمار مي‌آيد. آگاهي شما از روش عملكرد سیستم ترمز ، قطعات تشكيل دهنده آن و نيز دلايل ضرورت تعويض قطعات اين سيستم با قطعات اصلي توصيه شده توسط سازنده خودرو ، شما را در مراقبت از خودرو و انتخاب قطعات يدكي مناسب ياري خواهد كرد. هنگامي‌كه پاي خود را بر روي پدال ترمز فشار مي‌دهيد، سيلندر اصلي ترمز اين حركت را به فشار هيدروليكي تبديل مي‌كند. اين فشار از طريق يك مايع تراكم ناپذير به چهار چرخ منتقل مي‌شود. در چرخ‌هايي كه ترمز ديسكي دارند، فشار هيدروليك، پيستون‌هاي موجود در كاليپر را فعال نموده و لنت‌هاي تـرمز را به ديسك ترمز مي‌فشارد. و در چرخ‌هایي كه ترمزهاي كاسه‌اي دارند فشار هيدروليك، پيستون‌هاي موجود دركاليپر را فعال نموده و لنت‌هاي تـرمز را به كاسه ترمز مي‌فشارد با اصطكاك ايجاد شده بين لنت و ديسك، سرعت خودرو كاهش مي‌يابد.

روغن ترمز

نظر به اهميت سيستم ترمز، تمامي اجزا و قطعاتي كه با اين سيستم مرتبط هستند، مي‌بايست با حداكثر دقت، توليد و به دور از هرگونه ملاحظات اقتصادي مصرف شوند. با توجه به نقش حياتي روغن ترمز در سيستم ترمز هيدروليكي، اطلاع داشتن از نحوه عملكرد آن ضروري است. از آنجايي كه مايع ترمز به شدت جاذب رطوبت است، بايد از تماس آنها با آب و محيط‌هاي مرطوب جلوگيري نمود. رطوبت موجود در روغن ترمز درحين ترمزگيري و به هنگام داغ شدن چرخ‌ها و اجزا سيستم ترمز، به بخار تبديل شده و باعث مي‌شود سيسـتم تـرمـز به خوبي عمل نكرده و پيسـتون‌هاي ترمز دچار زنگ‌زدگي شوند.

از آن جايي كه تعمیرگاه های مجاز به منظور آگاهي از ميزان رطوبت موجود در مايع ترمز از ابزار خاص تست روغن ترمز استفاده مي‌كنند، از ميزان رطوبت آگاه و در صورت خارج بودن از حد استاندارد نسبت به تعويض آن اقدام می نمايند.

توصيه كارشناسان تعويض روغن ترمز حداقل هر دوسال يا ۶۰۰۰۰ كيلومتر و استفاده از روغن ترمزهاي توصيه شده توسط شركت خودروساز است.

روغن ترمزهای مناسب و مرغوب دارای ويژگيی های زير هستند:

  • داشتن گرانروي مناسب در دماي پايين
  • مقاومت در دماي بالا
  • عدم ايجاد حباب
  • قابليت روانكاري
  • سازگاري با فلزات (داراي مواد ضد اكسيداسيون و خوردگي) و قطعات لاستيكي مختلفي كه با آنها در تماس است.

روغن ترمز براساس سطوح كارايي مورد نياز و نوع خودرو از طرف شركت سازنده خودرو در سطوح كارائي مختلف نظير DOT3 ,DOT4 توصيه مي‌شوند.

روغن ترمزهاي DOT4 از دماي جوش بالاتري نسبت به نوع DOT3 برخوردار هستند.

brake oil - دانستنی های سیستم ترمز خودرو

لنـت ترمـز

يكي ديگر از اجزاي مهم مصرفي و حساس سيستم ترمز، لنت وكفشك‌ها هستند كه مي‌بايست در بازديدهاي ادواري نسبت به كنترل و بررسي آن دقت لازم را به‌عمل آورد.

به محض روشن‌شدن چراغ اخطار اتمام لنت ترمز، بايد نسبت به تعويض آن، اقدام لازم را انجام داد. در شرايط باراني با توجه به خيس‌شدن سطح ديسك ترمز، كيفيت عملكرد سيستم ترمز كاهش مي‌يابد. لذا قبل از ترمز گرفتن ناگهاني در چند مرحله پدال ترمز را فشار دهيد تا سطح ديسك ترمز خشك شود.

ABS mechanism - دانستنی های سیستم ترمز خودرو

بیشتر خودروهای مدرن امروزی دارای سیستم ABS می‌باشند كه از آن به عنوان سيستم ترمز ضد قفل تعبير مي‌شود، به‌طوری‌که حتی بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از خودروهای بدون این سیستم را ممنوع نموده‌اند.

 

بررسی فنی سیستم ترمز  ABS يا ضد قفل

سيستم ترمز ABS در هنگام ترمز شديد و يا ترمز بر روي جاده‌هاي لغزنده مانع از قفل‌شدگي چرخ‌ها و موجب فرمان‌پذيري بهتر مي‌شود. عملكرد سيستم ترمز ABS به‌گونه اي است كه با استفاده از حسگرهاي خود ميزان لغزش مجاز لاستيك بر روي جاده‌هاي مختلف (خيس، يخي، آسفالت خشك و…) از قفل‌شدن چرخ‌ها جلوگيري مي‌كند. سيستم ترمز ABS در بيان ساده دستگاهي الكترونيكي است كه در هنگام ترمزگيري با كنترل فشار (قطع و وصل كردن فشار ترمز) هيدروليك دركسري از ثانيه ارتباط لنت با ديسك و يا كاسه را برقرار و قطع مي‌كند و تكرار سريع و مداوم اين عمل باعث از بين رفتن حالت بلوكه‌كردن یا قفل‌كردن ترمزها مي‌شود. فعال شدن ترمز ABS توسط تكرار ارتعاشات در زمان ترمز در زير پدال ترمز قابل تشخيص خواهد بود.

فرمان‌پذيري خودرو در هنگام ترمزگيري بخصوص در هنگام ترمزگيري شديد و در سطح لغزنده مانند شرايط باراني و برفي از مزاياي استفاده از اين سيستم مي‌باشد.

 

Braking under ABS and Non ABS - دانستنی های سیستم ترمز خودرو

تامین سلامت رانندگان و سرنشینان یک خودرو به همراه تضمین سلامت وسیله نقلیه از مسیرهای گوناگونی قابل کنترل و پیگیری است . تصورکنید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی هستید. این سرعت معادل بیش از ۳۳ متر بر ثانیه است؛  ناگهان عطسه می‌کنید. كه در اين حالت، چشم‌ها حداقل یک ثانیه بسته می‌ماند. خوب است بدانید که شما بیش از 33 متر راه را با چشم بسته رانندگی کرده‌اید. این واقعيت بیانگر این است که اگر در همان زمان مانعی بر سر راه پیدا شود، راننده بدون هیچ عکس العملی بیش از 33 متر به مانع نزدیک شده و این به معنی از دست‌دادن زمان طلایی عکس‌العمل است. سیستم ترمز ماشین یکی از سیستم‌های بسیار مهم و فوق ایمنی در تامین امنیت جانی سرنشینان خودرو است که علاوه بر اهمیت خود آن، نحوه ترمزگرفتن درهنگام رانندگی و جلوگیری از بروز تصادفات نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

در این سیستم قطعاتی همچون روغن ترمز، لنت ترمز، دیسک ترمز از اهمیت به‌سزایی برخوردار هستند.

سیستم ترمز یکی از اجزاي بسیار مهم و فوق ایمنی در تامین امنیت جانی سرنشینان خودرو است که علاوه بر اهمیت خود آن، نحوه ترمز گرفتن در هنگام رانندگی به‌منظور جلوگیری از بروز تصادفات نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

درجهت حصول اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز، می‌بایست این موارد را مدنظر قرار داد:

  • در زمان ترمز گرفتن، طول مسير ايستادن به اندازه مجذور سرعت افزايش مي‌يابد. به این معنی که با دوبرابر شدن سرعت خودرو، مسافت لازم برای ترمز کردن چهاربرابر می‌شود، پس هر قدر مسافت لازم برای انجام عمل ترمز کمتر باشد به همان نسبت ترمز مي‌بايست سریع‌تر عمل می‌کند. پس همیشه سعی کنید با سرعت مطمئنه و حفظ فاصله ايمني رانندگي نماييد.
  • بازدید سطح روغن ترمز موجود در مخزن و سرریز روغن در صورت کمبود با روغن سفارش شده و مورد تایید سازنده خودرو
  • با توجه به نفوذ بخار و تشکیل قطرات آب و کاهش عملکرد سیستم ترمز ضروری است، طبق توصیه کارخانه سازنده خودرو پس از ۲ سال و یا طی نمودن ۴۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض کامل روغن اقدام و هواگیری دقیق صورت پذيرد.
  • مایع ترمز برای آنکه بتواند به خوبی نقش خود را در سیستم ترمز ایفا کند باید دارای خواص ذيل باشد:

نقطه جوش بالا – نقطه انجماد پایین – خاصیت روغن کاری حتی در فشارهای زیاد – عدم تاثیر بر قطعات فلزی و لاستيكی سیستم ترمز – حداقل انبساط در هنگام گرم شدن

یکی دیگر از قطعات مهم در سیستم ترمز که باید در بازدیدهای دوره‌ای مورد توجه قرارگیرد، لنت‌های ترمز هستند. سرعت مصرف این قطعه بسته به نوع قطعه، نحوه رانندگی و شرایط استفاده از خودرو متفاوت است. از علايم نشان‌دهنده زمان مناسب تعویض لنت ترمز، روشن‌شدن چراغ اخطار اتمام لنت در جلو آمپر است.

در صورت عملکرد ضعیف سیستم ترمز یا همان پایین رفتن بیش از حد پدال ترمز، احتمال نشتی روغن در مدار سیستم وجود داردکه در این صورت مي‌بايست حتما به تعمیرگاه مجاز مراجعه شود.

خودروهای تولیدی جدید، مجهز به سیستم‌های پیشرفته ترمز ضد قفل (ABS) هستند که يكي از مزایای آن جلوگیری از قفل‌شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری شدید بر روی سطوح لغزنده‌اي همچون جاده‌های برفی و یخ‌زده است كه اين امر باعث کاهش احتمال تصادفات شدید و عملکرد صحیح سیستم فرمان شده و مانع انحراف خودرو می‌شود.

درصورت بروز ایراد درسیستم ترمز یک لامپ اخطار در جلو آمپر روشن می‌شود که در این صورت سیستم ترمز ضد قفل به شرایط ترمز معمولی مي‌گردد. در صورت روشن ماندن لامپ اخطار به صورت دايم برای رفع ایراد به تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.

سیستم ترمز خودرو به‌عنوان يكي از سيستم‌هاي ايمني فعال، وظیفه توقف و یا کم‌کردن سرعت خودرو را به عهده دارد و هر روز با ورود خودروهای جدید به بازار این سیستم ارتقا یافته و به راننده اطمینان خاطر بیشتری مي‌دهد.

در سیستم ترمز خودروهای جدید علاوه بر استفاده از فشار روغن ترمز، سیستم‌های الکترونیکی نیز به‌كار گرفته شده‌اند كه باعث ارتقاي کیفیت ترمزگیری مي‌شود (ترمز ضد قفل). این در حالی است که درگذشته سیستم ترمز خودرو تنها به لنت‌ها، کفشک‌ها و روغن ترمز خلاصه می‌شد.

نکته‌ای که در مورد کم‌شدن قدرت ترمزگیری وجود دارد این است که لنت‌ها فرسوده شده و با هر بار ترمزگیری از ضخامت آنها کاسته می‌شود، از این رو پس از مدتی کارکرد، قدرت ترمزگیری مناسب را ندارند و ممكن است به دلیل استفاده روزمره از خودرو، متوجه ضعيف‌شدن ترمزها نشويم. از این رو می‌توان به مخزن روغن ترمز نگاهی انداخت و از ميزان سطح روغن ترمز موجود در اين مخزن كمك گرفت. بر روی این مخزن حرف Max در بالا و حرف Min در پایین دیده می‌شود. اگر روغن از حد مجاز خود کمتر شود، ترمزگیری خودرو دچار اختلال شده در نتیجه عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

برخی از افراد در صورت مشاهده کم‌شدن روغن ترمز اقدام به اضافه‌کردن روغن می‌کنند تا سطح روغن به حد مجاز برسد. این کار صحيح نیست؛ چرا كه پايين آمدن سطح روغن ترمز، نشانگر زمان تعويض لنت ترمز بوده و در صورت تعویض آنها خواهید دید که سطح روغن دوباره بالا می‌آید. البته در برخی از مواقع نیز نشتی شلنگ‌ها یا سیستم ترمز سبب می‌شود که سطح روغن پایین بیایدكه مي‌بايست سريعا به تعمیرگاه مجاز جهت رفع نشتي سيستم ترمز مراجعه كرد.

ترکيبات  لنت ترمز

در گذشته بیشتر لنت ترمزها از ماده‌ای به نام آزبست ساخته می‌شدند. اما امروزه دیگر از آزبست به خاطر سرطان‌زا بودن، استفاده نمی‌شود. امروزه لنت ترمز خودروها از ترکیبات متنوعی ساخته می‌شوند. لنت‌ها از ماده‌اي با اصطکاک بالا ساخته شده که به صفحه‌ای فلزی در پشت آن متصل مي‌شوند. این اتصال بسیار محکم و مقاوم است. همچنین جنس این صفحه آنقدر محکم است که در برابر فشارهاي وارد شده، مقاومت بالايي دارند. هنگامی‌که پدال ترمز خودرو را می‌فشارید، سطح لنت ترمز با دیسک ترمز تماس پیدا كرده و سرعت خودرو کم می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده لنت ترمزهای امروزی معمولا در یکی از این موارد قرار می‌گیرند:

لنت‌های توليد شده با مواد سازگار محيط

این لنت‌ها برای استفاده در شهر بسیار مناسب هستند، چرا كه میزان ساييده‌شدن آنها قابل قبول است، صدای مزاحم و ناهنجار توليد نمي‌كنند، دیسک ترمز را نمی‌سایند و ذرات معلق مضر برای سلامتی شما و اطرافیان در فضا پراکنده نمی‌کنند. این لنت‌ها مناسب خودروهای شخصی هستند چرا كه به هنگام سردشدن نيز، به خوبي ترمز می‌گیرند. البته این نوع لنتها به دليل كاهش قدرت ترمزگيري در زمان داغ‌شدن، مناسب مسابقات رانندگي نيستند.

لنت‌های توليد شده نیمه فلز/نیمه سینتر

این نوع لنت‌ها مناسب رانندگي در جاده‌هاي برون شهري و پیست‌هاي مسابقه‌اي هستند. عملكرد این نوع لنت‌ها وقتی که سرد هستند به خوبی لنت‌های ارگانیک نیست. بنابراین در اولین ترمزها باید کمی احتیاط کنید تا لنت‌ها گرم شود. این نوع لنت‌ها هنگامی که داغ هستند، کارایی بسیار خوبی دارند.

لنت‌های توليد شده فلزی

این نوع لنت ترمزها مخصوص خودروهاي مسابقه‌اي هستند و در رانندگی در شرایط سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها به شدت ساييده شده و توليد دود، بوي نامطبوع و صوت می‌کنند. جنس آنها سخت بوده و به مرور از ضخامت دیسک ترمز می‌کاهند. این لنت‌ها وقتی که سرد هستند به خوبي عمل نمی‌کنند.

لنت‌های سرامیکی

در لنت ترمزهای سرامیکی، فیبرهای فلزی وجود دارند. اما در آنها به جای استفاده از فولاد از مس استفاده شده است. استفاده از مس باعث شده که ساييدگي لنت کمتر شده و گرما بهتر منتقل شود. اين نوع لنت‌ها راحت‌تر خنک می‌شوند، عمر بیشتر دارند و بسیار کم صدا هستند چون صدایی که تولید می‌کنند از دامنه فرکانس شنوایی انسان خارج است. اما سگ‌ها  از این صدا دیوانه می‌شوند. همچنین گرد و غبار آن تیره نیست و باعث سیاه‌شدن چرخ‌ها نمی‌شود.

brake lents - دانستنی های سیستم ترمز خودرو

دیسک ترمز

عملكرد صحيح سيستم ترمز در تمام شرايط رانندگي، در حفظ جان سرنشينان خودرو بسيار مهم و موثر است. سيستم ترمز از قطعات متعددي تشكيل شده كه دیسک ترمز يكي از مهمترين اين قطعات است. در صورت خرابي يا ايجاد هرگونه ايراد در اين قطعه، عملكرد سيستم ترمز دچار اخلال شده و ممكن است منجر به بروز حوادث ناگواري شود.

علايم خرابي دیسک ترمز و علل آن

  • لرزش زياد پدال ترمز و فرمان خودرو در زمان ترمزگيری در اثر تاب‌داشتن دیسک .
  • ايجاد صدای ناهنجاركه نشان‌دهنده خرابي سطح دیسک يا اتمام لنت ترمز است.
  • كاهش قدرت ترمزگيري و داغ‌شدن دیسک در اثر استفاده از لنت غيراستاندارد و نازك‌شدن ضخامت دیسک .
  • ترک خوردگي سطح تماس دیسک با لنت در اثر ساييدگی بيش از حد و كاهش ضخامت آن به دليل استفاده از لنت‌های ترمز غيراستاندارد و با جنس سخت.

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد زماني‌كه ترمز مي‌گيريد، خودروي شما دچار لرزش‌هاي شديد شود. این حالت که ممكن است همراه با صدای زوزه است عمدتاً به دلیل خرابی دیسک ترمز و تاب داشتن ديسك چرخ بوده كه بيشتر براي چرخ‌هاي جلوي خودرو اتفاق مي‌افتد. اين ايراد مواقعی رخ مي‌دهد كه راننده به طور مرتب از ترمز استفاده می‌کند و این گرم‌شدن تا حد سرخ‌شدن دیسک ادامه می‌یابد. در این حالت درصورت سردشدن سریع دیسک ترمز این قطعه تاب برداشته و ترمزکارايی خود را از دست مي‌دهد و علاوه بر سر و صدای زیاد، لرزش شدیدی در حین ترمز گرفتن به وجود می‌آید.

به اين نـكات توجه كنيد:

  • از ترمزگيري‌هاي شديد به مدت طولاني خودداري و در صورت امكان با استفاده از دنده معكوس و كاهش دور موتور، از نيروي ترمزي موتور براي كاهش سرعت خودرو استفاده نماييد.
  • در صورت داغ‌بودن سطح دیسک ترمز از شستشوي خودرو، خودداري نماييد.
  • به هنگام رانندگي در شرايط باراني و آب گرفتگي معابر، از رانندگي با سرعت زياد اجتناب كنيد. زيرا در صورت خيس‌شدن بيش از حد دیسک و لنت ترمز، ترمزگيري با مشكل مواجه خواهد شد.
  • در صورت ساييده‌شدن بيش از حد دیسک و كاهش ضخامت آن، در اسرع وقت نسبت به تعويض آن، اقدام نماييد.

 

مشکلات متداول در سیستم ترمز و نحوه رفع آن‌ها

 

وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد در زمان فشردن پدال ترمز

این حالت زمانی به وجود می‌آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم می‌تواند به علت پایین‌بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت،  وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز  باشد. همچنين متورم‌شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمزگیری، و یا فشارکم سیستم هیدرولیک در ترمز نيز از جمله عوامل ديگري است كه موجب اين ايراد مي‌گردد. برای برطرف‌کردن این مشکل باید نسبت به هواگیری سيستم ترمز و يا تعويض قطعات توسط افراد متخصص اقدام نمود كه البته چگونگي آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگهداری هر خودرو ذکر شده است. البته توصیه می‌شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست‌دادن خاصیت آن، هر2 سال يكبار، روغن ترمز را تعویض کرده و در نهایت، هواگیری سیستم انجام شود.

صدای ترمز

یکی از مسايل آزاردهنده در ترمزگیری صدای ناهنجاری است که در هنگام فشردن پدال ترمز به گوش می‌رسد. این صدا در برخی از اوقات به قدری بلند و گوش‌خراش است که نمی‌توان با آن کنار آمد، اما دلیل این صدا را می‌توان به پایین‌بودن کیفیت لنت‌ها مرتبط ساخت؛ این در حالی است که با نصب لنت‌های با کیفیت و ساخت شرکت‌های معتبر با این مشکل مواجه نمی‌شویم.

بوی بد لنت

شاید بارها بوی بد لنت ترمز به مشامتان رسیده باشد. بویی که در اثر ترمزگیری زیاد از لنت‌ها بلند شده و موجب می‌شود تا ترمزهای شما کمی ضعیف شوند. دلیل این ضعف و تولید این بوي نامطبوع، ترمزهای مکرر و شدیدي است. در اثر ترمزهای مکرر و شدید، لنت‌ها در اثر سايش  با دیسک، داغ شده و در نتیجه چسبندگی خود را از دست می‌دهند، از این رو عمل ترمزگیری به درستی انجام نمی‌شود؛ حتی ممکن است خودرو متوقف نشود. پس در مسیرهای سرازیری بهتر است با دنده سنگین حرکت کنید تا مجبور به استفاده از ترمزهاي مکرر نشوید.

سفت‌شدن پدال ترمز (اصطلاحا چوب شدن)

وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می‌تواند ناشی از کم بودن مقدار خلاء موتور، خرابي بوستر ترمز و یا نشتی شيلنگ مكش باشد. معمولا خرابی در سوپاپ خلاء باعث نشتی در مكش ایجاد شده توسط موتور می‌شود و احساس سفت‌شدن پدال ترمز، که به آن اصطلاحا چوب‌شدن گفته می‌شود، رخ می‌دهد. برای بررسی عملکرد سوپاپ خلاء، باید موتور را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقه‌ای کار کند و مكش درون بوستر به وجود آید. سپس موتور را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار می‌دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر. اگر پدال از همان اولین فشار سفت باشد، یعنی باید نسبت به تعويض سوپاپ مكش اقدام نمود.

برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی موتور را خاموش کرده‌ایم، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت شود، سپس درحالیکه ترمز را فشار داده‌ایم موتور را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود. ولی اگر پدال هم چنان سفت بود، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر، باید بوستر تعویض شود.

کم‌بودن سطح روغن ترمز در مخزن

در مرحله اول این حالت می‌تواند به دلیل کم‌شدن ضخامت لنت ترمز باشدکه با کم شدن سطح روغن درون مخزن نيز پایین‌تر می‌آید. ابتدا بهتر است لنت‌ها بررسي شوند؛ در صورتی‌که لنت‌ها داري ضخامت کافی هستند، احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه قسمت‌ها اعم از مجموعه نگه دارنده پیستون‌های ترمز روی دیسک، لوله‌ها و شيلنگ‌های ارتباطی و سیلندر اصلی ترمز چک شوند و قطعه معیوب تعویض شود. در صورت وجود نشتی در سیستم از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید. کم‌بودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغی در پشت آمپر (عموما روشن‌شدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده می‌شود. این چراغ دستور خود را از سنسورکنترل کننده سطح روغن در مخزن می‌گیرد.

صدای سایش آهن به آهن و خراشیده‌شدن از ترمزها

شنیدن چنین صدایی در هنگام ترمزگیری، به معنای آن است که لنت‌های ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به يكديگر برخورد می‌کنند. بهتر است هر چه سریعتر نسبت به تعویض لنت‌ها اقدام شود چون در صورت عدم تعویض فواصل ترمزگیری طولانی‌تر شده و همچنین قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده، روی سطح دیسک خراش ایجاد می‌کندکه باعث صدمه دیدن دیسک شده و هزینه‌ای اضافی را برای صاحب خودرو به همراه دارد و دیسک معيوب بايد تعويض گردد.

پایین‌بودن پدال ترمز

درخودروهایی که دارای سیستم ترمز کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب هستند،  اگرکفشک‌های ترمز زنگ‌زده و یا به صورت نامنظم سایش داشته باشند، باعث این ايراد مي‌شوند و ترمز در نقطه‌ای پایین‌تر ازحالت معمول فـعال می‌شود. تنظیم کفشک‌ها به صورت موقتی می‌تواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل، بهتر است کفشک‌ها تمیز و یا تعویض شوند. دلیل دوم هم می‌تواند وجود نشتی در سیستم ترمز باشد که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.

سوت کشیدن ترمز در زمان ترمزگیری

صدای سوت در زمان ترمزگیری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد مثلا می‌تواند ناشی از لرزش بین لنت‌های ترمز و گیره نگهدارنده پیستون‌ها و یا تماس بین لنت‌ها با خود دیسک باشد. لنت‌های ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستی‌ها و سرامیکی‌ها صدای بیشتری تولید می‌کنند. البته معمولا با تعویض لنت‌های قدیمی با جدید مشکل حل می‌شود. لنت‌های سرامیکی از کم صداترین لنت‌ها در ميان انواع لنت‌های ترمز هستند. در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبه‌دار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری می‌شود.

لرزش فرمان و اتاق به هنگام ترمزگیری

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌های ترمز تاب داشته و دیگر سطح آن‌ها صاف نباشد. از علل تاب برداشتن دیسک‌ها می‌توان به سرد و گرم شدن ناگهانی آن‌ها، ترمزهاي پياپي و همچنین غیر یکنواخت‌بودن سایش در سطح ديسك‌ها اشاره نمود. منظور از سرد و گرم شدن دیسک‌ها این است که به عنوان مثال به دلیل ترمزگیری، سطح دیسک گرم شده و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح آنها پاشیده و باعث تاب برداشتن سطح دیسک می‌شود كه در صورت نياز مي‌بايد نسبت به تعويض اقدام نمود.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام تـرمزگیری

اگر چنین حالتی در خودرو مشاهده شود، نشان‌دهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخ‌ها عملکرد درستی ندارد. در این حالت خودرو به سمتی که ترمز قویتری دارد منحرف می‌شود. این مشکل می‌تواند ناشی از چرب‌بودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز، گریس و… بر روی آن، معیوب‌بودن پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد. ضمنا اگر از لنت‌هایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوت‌بودن جنس لنت و توان ترمزگیری متفاوت هر کدام از لنت‌ها نیز این مشکل بروز می‌کند. پس باید لنت‌های استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.

کورس حرکتی زیاد پدال ترمز

اگر درخودروهای با سیستم ترمز عقب کاسه‌ای، کفشک‌ها تنظیم نباشند، يا لنت‌ها فرسوده و یا در سیستم، حباب وجود داشته باشد این حالت رخ می‌دهد. وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز، پدال باید کورس بیشتری طی کند. در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد، توليد حباب‌ها افزایش يافته و می‌تواند منجر به بروز حادثه شود.

درگیر بودن دايمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز

اگر لنت‌ها به صورت دايمی مقداری با دیسک‌ها درگیر باشند باعث رفتار نامناسب فرمان، داغ‌شدن لنت‌ها، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک‌ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می‌شود. اگر لوازم پیستون‌هاي ترمز خراب و یا در نوع کاسه‌ای فنرکفشک‌ها شکسته شوند، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و كاسه چرخ نزدیک شده و با آن درگیر می‌شود.

توصیه می کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد روغن ترمز در خودرو پاورپوینت هیدرولیک ترمز و انواع سوپاپ را از سایت دریافت نمایید.

منبع : ایساکو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *