انواع ECU ها در خودروهای انژکتوری ایران خودرو

انواع ECU های خودروهای انژکتوری ایران خودرو

در خودروهای انژکتوری از تعدادی ECU (کنترل یونیت) در سیستم های مختلف خودرو استفاده شده است که می توان ECU موتور را به عنوان اصلی ترین آنها معرفی کرد.

کنترل یونیت موتور بعنوان فرمانده و مرکز کنترل عمل کرده و با دریافت اطلاعات از سنسورها و طبق برنامه ریزی که بر روی آن شده است تصمیمات لازم را اتخاذ نموده و دستورات مورد نیاز را جهت عملکرد عملگرهای مختلف به آنها ارسال می نماید. تا در نتیجه روشن شدن موتور و بهترین عملکرد برای خودرو حاصل گردد.

حافظه کنترل یونیت موتور از دو قسمت تشکیل شده

١- حافظه دائم: اطلاعات و برنامه ریزی می باشد که کارخانه سازنده بر روی کنترل یونیت ایجاد می کند و غیر قابل تغییر است و براساس آن شرایط راه اندازی موتور مهیا می شود و با قطع برق خودرو (برداشتن سر باتری) از بین نمی رود.

۲- حافظه موقت: قسمتی از حافظه می باشد که توسط حافظه دائمی ایجاد می شود و اطلاعات سنسور ها و آخرین عملکرد عملگرها و خطاهای سیستم در آن ثبت می شود.

تشخیص انواع ECU ها در خودروهای مختلف از طریق مشخصات ظاهری

 

انواع ECU در خودروهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس و سمند با موتور XU7:

Magneti marelli: تک سوکت، ریل سوخت و منیفولد یک پارچه، فشار شکن روی ریل سوخت، پمپ بنزین خارج باک، یونیت فن دارد و پاشش چهار انژکتور با هم می باشد.

SL۹۶: تک سوکت، ریل سوخت و منیفولد یک پارچه، فشارشکن روی ریل سوخت، پمپ بنزین خارج باک، یونیت فن دارد و پاشش انژکتورها بصورت ۲ به ۲ می باشد.

 S2000: سه سوکت، ریل سوخت و منیفولد یک پارچه، فشار شکن روی ریل سوخت، پمپ بنزین خارج یا داخل باک، یونیت فن دارد و پاشش انژکتورها بصورت ۲ به ۲ می باشد.

 S2000 LC: سه سوکت، ریل سوخت و منیفولد یک پارچه، فشارشکن روی ریل سوخت، پمپ بنزین داخل باک، یونیت فن ندارد (وظیفه یونیت فن به عهده ECU قرار گرفته) و پاشش انژکتورها بصورت ۲ به ۲ می باشد.

 S2000 ILC: سه سوکت، ریل سوخت و منیفولد یک پارچه و جای فشارشکن روی ریل سوخت خالی است، پمپ بنزین و فشارشکن داخل باک، یونیت فن ندارد و پاشش انژکتورها بصورت ۲ به ۲ می باشد.

 S2000 SLC: سه سوکت، ریل سوخت به صورت مجزا والف هواگیری ریل سوخت به سمت باتری، پمپ بنزین و فشارشکن داخل باک، یونیت فن ندارد و پاشش انژکتورها بصورت ۲ به ۲ می باشد.

۷.۴.۴ Bosch: سه سوکت، ریل سوخت به صورت مجزا والف هواگیری ریل سوخت به سمت بالا (درب موتور)، پمپ بنزین و فشار شکن داخل باک، یونیت فن ندارد و پاشش انژکتورها بصورت ۲ به ۲ می باشد.

 Siemens: تک سوکت، ریل سوخت به صورت مجزا و فلزی، پمپ بنزین و فشار شکن داخل باک، یونیت فن ندارد و پاشش انژکتورها بصورت تک به تک می باشد.

 Ssat: جای دو کانکتور روی آن قرار دارد که داخل یکی از کانکتورها خالی می باشد (از یک کانکتور استفاده نشده) یونیت فن ندارد، ریل سوخت مجزا، پمپ بنزین و فشار شکن داخل باک قراردارد و پاشش انژکتور ها به صورت تک به تک می باشد.

 انواع ECU در خودروی پژو ۲۰۶ با موتور TU3:

S2000: سه سوکت دریچه گاز سیمی در دو نوع ۳F و ۳E

Valeo: سه سوکت دریچه گاز برقی

انواع ECU در خودروی پژو ۲۰۶ با موتور TU5:

Bosch 7.4.4: در تولیدات قبل از سال ۸۵ از این نوع ECU استفاده می شده و دریچه گاز آنها از نوع برقی و درپوش آن خار نگهدارنده دارد.

Bosch 7.4.5: خودروهای ۲۰۶ که از ابتدای سال ۸۵ به بعد تولید شده اند دارای ECU بوش ۷.۴.۵ بوده و در دریچه گاز برخی انها نیز تفاوت ظاهری ایجاد شده (از نوع پرسی می باشد).

Valeo – j35 : در تولیدات پژو ۲۰۶ SD دوگانه سوز (V2 و V10) با موتور TU5 استفاده شده است.

انواع ECU در خودروهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس و سمند با موتور TU5:

Bosch 7.4.4: سه سوکت دارد و در تولیدات پژو ۴۰۵ و پژو پارس و سمند با موتور TU5 از ECU بوش  ۷.۴.۴ استفاده شده که با ECU بوش ۷.۴.۴ پژو ۲۰۶ تفاوت دارد و قابلیت نصب به جای یکدیگر را ندارند ولی دریچه گازهای برقی آنها با پژو ۲۰۶ مشترک و مشابه می باشد.

Bosch 7.4.5: سه سوکت دارد و در پژو پارس اتومات با موتور TU۵ از این نوع ECU استفاده شده است.

Siemens: تک سوکت، ریل سوخت به صورت مجزا و فلزی، پمپ بنزین و فشار شکن داخل باک، یونیت فن ندارد و پاشش انژکتورها بصورت تک به تک می باشد.

انواع ECU در خودروهای رانا و پژو ۲۰۶ جدید با موتور TU5:

Siemens: در خودروی رانا و ۲۰۶ جدید با موتور TU۵ از این نوع ECU استفاده شده که تک سوکت می باشد این ECU با ECU زیمنس موتور XU7 متفاوت میباشد و نوع دریچه گاز سیمی است.

انواع ECU در خودروهای پژو ROA و پژو RD:

SL 96: تک سوکت، فشار شکن روی ریل سوخت، پمپ بنزین زیر باک و یونیت فن دارد.

S 2000: سه سوکت، فشار شکن روی ریل سوخت ، پمپ بنزین داخل و یا خارج باک و یونیت فن دارد.

Siemens: تک سوکت، فشار شکن و پمپ بنزین داخل باک و یونیت فن ندارد.

انواع ECU در خودروی پیکان و پیکان وانت:

SL 96: تک سوکت ، فشار شکن روی ریل سوخت ، پمپ بنزین زیر باک و محل قرار گیری ECU زیر داشبورد سمت راست (سمت شاگرد) می باشد

 S 2000: سه سوکت ، فشار شکن روی ریل سوخت ، پمپ بنزین داخل و یا خارج باک می باشد.

 Siemens: تک سوکت، فشار شکن و پمپ بنزین داخل باک و در خودروی پیکان وانت استفاده شده است.

انواع ECU در خودروهای پژو پارس ELX با موتور ۱۶ سوپاپ زانتیا:

Bosch MP 7.3: تک سوکت برای موتور ۱۶ سوپاپ پژو پارس ELX استفاده می شود.

انواع ECU در خودروی پژو پارس ELX با موتور XUM:

Siemens: تک سوکت، ریل سوخت آن فلزی و ورودی ریل سوخت وسط ربل نصب شده است و منیفولد هوا تغییر کرده است.

انواع ECU در خودروی سمند موتور ملی و خودروی دنا با موتور EF7:

Bosch 7.4.9: سه سوکت، در خودروهای دوگانه سوز استفاده می شود، پاشش و جرقه را بصورت تک به تک اجرا می کند و دریچه گاز برقی است.

Siemens: تک سوکت است و معمولا در خودروهای بنزین سوز استفاده می شود و دریچه گاز سیمی می باشد.

انواع ECU در خودروی L90 با موتور K4M:

Siemens EMS3132: تک سوکت و در خودروهای بنزین سوز و دوگانه سوز با هم فرق دارند

انواع ECU در خودروی سوزوکی با موتور J20A (2000)

Denso: دو سوکت ۶۰ پایه دارد و با توجه به نوع گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی و شماره فنی آن قابل تشخیص است.

انواع ECU در خودروی سوزوکی با موتور J24B (2400)

Denso: دو سوکت ۶۰ پایه دارد و با توجه به نوع گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی و شماره فنی آن قابل تشخیص است.

انواع ECU در خودروی کیزاشی با موتور بهینه شده J24B (2400)

Denso: دو سوکت ۶۰ پایه دارد و با توجه به نوع گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی و شماره فنی آن قابل تشخیص است.

انواع ECU در خودروی ۴۰۷ با موتور EW10A:

Magneti marelli LPB: سه سوکت دارد و در نمونه موجود در ایران فقط از این نوع ECU استفاده شده است.

 

منبع : امداد خودرو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *