متدهای عیب یابی خودروی پژو ۲۰۶ و ۲۰۷I قسمت دوم
نشانگر سطح روغن و نشانگر سطح بنزین
مراحل تست نشانگر بنزین
اصول عملکرد
اندازه گیری مقدار بنزین داخل باک خودرو جهت نمایش به راننده از طریق نشانگر موجود در پشت آمپر ،
مطابق دیاگرام زیر صورت می پذیرد :
پارامترها و منوهای مرتبط با سیستم فوق به شرح زیر می باشند :
جهت اطمینان از تعریف منوهای BSI در این خصوص با استفاده ازدستگاه عیب یاب ) Diag box /
PP2000 ( ، مراحل زیر را مطابق مستند فنی “دیاگ و تازه های خودرو” جلد ۴ طی نمایید :
منوهای فوق می بایست مطابق مشخصات خودرو تعیین گردند . دسترسی به پارامترهای مرتبط با این عملکرد از طریق
منوهای زیر امکانپذیر می باشد :
هنگام عیب یابی این نکته را مدنظر داشته باشید که مقدار بنزین داخل باک خودرو بیشتر از ۷ لیتر باشد .
مراحل تست نشانگر روغن موتور
اصول عملکرد
اندازه گیری مقدار روغن موتور خودرو جهت نمایش به راننده از طریق صفحه نمایش موجود در پشت آمپر ، مطابق
دیاگرام زیر صورت می پذیرد :
نکته : همانطور که در شماتیک فوق مشهود می باشد ، جعبه فیوز ۰۳ تایی داخل محفظه موتور ) BSM ( عملی بر روی
اطلاعات ارسالی از سنسور سطح روغن موتور انجام نمی دهد و فقط نقش یک Gateway جهت انتقال اطلاعات
مذکور از طریق سیم به BSI را برعهده دارد .
پس از هربار باز کردن سوییچ ، BSI سطح روغن موتور را با استفاده از اطلاعات سنسور مربوطه محاسبه می نماید . به
دلیل قرار گرفتن این سنسور در موتور ، جهت نمایش صحیح این اطلاعات روی پشت آمپر ، BSI این عمل اندازه گیری
را در ۵ فاصله زمانی انجام می دهد .
مهم : در نظر داشته باشید که نمایشگر سطح روغن داخل موتور به صورت option می باشد و می توان آنرا کنسل نمود .
اما در هرصورت دقیقترین و قابل اعتمادترین شاخص در این خصوص گیج روغن می باشد .
پیکربندی (Configuration):
انجام Configuration مربوطه با استفاده از دستگاه عیب یاب و پس از اتصال به دستگاه عیب یاب و وارد نمودن مشخصات خودرو از منوهای زیر امکان پذیر می باشد:
پارامترهای مرتبط با اندازه گیری با سطح روغن موتور را از منوهای زیر قرائت نمایید:
کنترل ها و بازدیدهای اولیه :
قبل از انجام هر عملی روی خودرو موارد زیر را بررسی نمایید :
سطح ولتاژ باتری
سالم بودن فیوزها
نبودن BSI در مد Downgrade (در صورتیکه BSI در این مد باشد به محض باز کردن سوییچ
بسته به نوع ایراد چراغهای کناری و برف پاک کن و یا چراغهای جلو و برف پاک کن فعال می شوند).
ایراد ۱ : عدم نمایش صحیح سطح روغن موتور و یا چشمک زدن خطوط تیره یا مربعها .
اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید :
اطمینان از عدم صحت عملکرد این نمایشگر ( مطابق آیتم A . )
Configuration و پارامترهای مرتبط با سنسور سطح روغن موتور را بررسی نمایید .
نرم افزار BSI را بررسی و در صورت امکان اقدام به Download کردن نمایید .
مقاومت سنسور سطح روغن موتور را چک نمایید . ( تقریباً ۰۱ اهم )
سیمهای الکتریکی سنسور را بازدید نمایید .
نتیجه : در صورت انجام موارد فوق و اطمینان از صحت آنها و وجود اختلاف بین اطلاعات سنسور سطح روغن موتور
و گیج روغن یا عدم نمایش صحیح روغن موتور ، BSI ایرادی نداشته و تعویض BSI مجاز نمی باشد .
ایراد ۲ : عدم نمایش سطح روغن موتور در پشت آمپر .
اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید :
Configuration پشت آمپر را بررسی نمایید. (” Oil level sensor function ” گزینه
Present انتخاب شده باشد.)
مقاومت سنسور سطح روغن موتور را چک نمایید . ( در حدود ۰۱ اهم )
سیمهای الکتریکی سنسور ، کانکتور ، عدم وجود قطعی در دسته سیم را بازدید نمایید.
نتیجه : در صورت انجام موارد فوق و اطمینان از صحت آنها ، اقدام به تعویض BSI نمایید .
A – بررسی عملکرد صحیح نمایشگر سطح روغن موتور:
به منظور اطمینان از صحت عملکرد نمایشگر سطح روغن می بایست منتظر بمانید تا BSI این پارامتر را در ۵
بازه زمانی اندازه گیری نماید . بدین منظور اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید :
سوییچ را باز کنید . ( موتور خاموش )
۰۵ ثانیه صبر کنید .
سوییچ را ببندید .
حداقل ۳ دقیقه تامل نمایید تا BSI به حالت yB dStan برود . ( از ایجاد این حالت اطمینان حاصل
نمایید .)
این مراحل را ۵ مرتبه بدون حرکت دادن خودرو و یا روشن کردن موتور تکرار نمایید .
منبع : ایساکو
سپاس از شما دوست گرامی ، بابت مطالب تهیه شده