دانستنی های باتری خودرو

دانستنی های باتری خودرو

باتری یکی از اجزای ضروری خودروی شما است که بدون آن، امکان روشن‌شدن خودرو وجود ندارد. باتری خودرو الکتریسیته را ذخیره کرده و با روشن‌شدن موتور، توسط آلترناتور(دینام) شارژ می‌شود. سپس در زمان مورد نیاز الکتریسته ذخیره شده را در دسترس قرار می دهد.

وظایف باتری خودرو

  • فراهم‌نمودن انرژی لازم برای استارت‌زدن خودرو
  • تامین انرژی مورد نیاز مجموعه‌های مختلف خودرو که نیازمند برق هستند
  • مناسب‌بودن ظرفیت و توان باتری با سیستم برقی خودرو، باعث کارکرد مطلوب سیستم‌های خودرو خواهد شد.

هنگامی که ظرفیت باتری پایین باشد، برای راه‌اندازی خودرو، مدت زمان استارت افزایش می‌یابد و گاهی این استارت‌های طولانی باید چندین بار متناوب و متوالی انجام شود تا موتور خودرو شروع به کارکند. استارت‌زدن‌های طولانی مدت و متوالی، باعث گرم‌شدن بیش از حد استارت و باتری شده و منجر به خرابی آنها می‌گردد.

ظرفیت باتری خودرو

ظرفیت باتری به مقدار الکتریسیته مورد نیاز برای تغذیه تجهیزات برقی خودرو بستگی دارد. در صورت نصب تجهیزات الکتریکی اضافه مطابق با  استاندارد شرکت خودروساز، ممکن است باتری با ظرفیت بیشتر از ظرفیت باتری اصلی مورد نیاز باشد. این موضوع در صورتی مجاز است که در دفترچه راهنمای مشتری خودرو، درج شده باشد.

توان باتری خودرو

حاصل ضرب شدت جریان در ولتاژ توان نامیده می‌شود. هرچه راندمان (توان) باتری بیشتر باشد، عمل استارت موتور بهتر انجام می‌شود. راندمان دو باتری با  اندازه و ظرفیت یکسان، ممکن است متفاوت باشد.

بازدید و نگهداری باتری خودرو

  • بررسی سطح الکترولیت باتری: سطح مایع الکترولیت باتری باید حداقل دو بار در سال (فقط در موارد باتریی هایی که امکان بررسی سطح الکترولیت آنها وجود دارد) در ابتدای زمستان و تابستان کنترل شود. بهترین و مناسب‌ترین سطح الکترولیت، توسط یک شاخص بر روی جداره خارجی باتری مشخص شده است که حدوداً، 15 میلیمتر بالاتر از سطح صفحات باتری است. درصورت نیاز فقط آب مقطر اضافه نمایید.

هیچ‌گاه نباید الکترولیت باتری شارژ شده را تخلیه نمود زیرا در این صورت صفحات منفی آن در مدت زمان کوتاهی با اکسیژن هوا ترکیب شده و اکسید می‌شوند، در این حالت صفحات مثبت نیز بلافاصله سولفاته شده و در نهایت باتری غیرقابل استفاده خواهد شد.

توجه: در صورتیکه سطح الکترولیت باتری پی درپی کاهش یافته و نیازمند افزایش می‌باشد، نشان‌دهنده ایراد در مدارات و اجزای الکتریکی است که باعث شارژ بیش از حد باتری می‌شود. در این حالت ضروری است که آلترناتور (دینام) و رگولاتور آن مورد بررسی قرار گیرد.

  • باتری در محل نصب بایستی به‌گونه‌ای محکم شود تا تکان‌های شدیدی که به آن وارد می‌شود باعث ریزش صفحات آن نگردد.
  • قطب‌های مثبت و منفی باتری همیشه تمیز نگاه داشته شوند و برای جلوگیری از سولفاته‌شدن، به گریس مشخص شده در دفترچه راهنما آغشته شوند.
  • درهنگام تخلیه باتری و کاهش الکترولیت، هیچگاه استارت نزنید، زیرا باعث ریزش صفحات باتری خواهد شد.
  • از استارت‌زدن‌های بی‌مورد که باعث تخلیه سریع باتری می‌شود، به‌طور جدی خودداری نمایید، چرا که این عمل باعث کاهش عمر باتری خواهد شد.
  • کابل‌های معیوب را باید تعویض نمود. بست‌های نگهدارنده باتری را بدون اینکه فشار زیادی به بدنه باتری وارد کرده باشند، بازدید نمایید تا مطمئن شوید که باتری را محکم در جای خود نگهداشته‌اند.
  • استفاده از تجهیزات الکتریکی پرمصرف نظیر چراغ‌های جلو، رادیو و… در هنگام خاموش‌بودن موتور، باعث کاهش توان باتری و در نهایت، فرسودگی تدریجی باتری می‌شود.
  • عدم عملکرد صحیح شارژ باتری توسط آلترناتور (دینام)، سبب فرسودگی زودرس باتری می‌شود.

برق خـودرو

خودروهای جدید،  مجهز به سیستم‌های مختلفی جهت کنترل سیستم‌های سوخت‌رسانی موتور،گیربکس اتومانیک، سیستم ترمز ABS و سیستم‌های ایمنی نظیر کمربند ایمنی، کیسه هوا و سیستم‌های آسایش نظیرکولر اتوماتیک هستند. به منظور تامین انرژی برق مورد نیاز این سیستم‌ها می بایست از باتری هایی که دارای ظرفیت الکتریکی مناسب هستند، استفاده شود. از موارد مهم حفظ و نگهداری باطری اطمینان از محکم بسته‌شدن اتصالات و عاری بودن از هرگونه سولفاته است.

از آنجایی که خودروهای جدید دارای سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته هستند، در موارد ضروری برای تعویض باتری ابتدا اتصال منفی جدا شده و سپس اتصال مثبت و برای نصب نیز می باید بر عکس عمل شود.

تـوجه کنید در هنگام روشن‌ بودن موتور نباید اتصالات باتری را جدا نمود چون این امر سبب آسیب‌دیدن سیستم الکترونیکی موتور می گردد.

با توجه به بالا بودن دمای هوا در ماه‌های گرم سال و افزایش سرعت تبخیر مایع الکترونیک درون باتری، بایستی سطح مایع الکترونیک به صورت ماهیانه و یا زودتر کنترل گردد.

منبع : ایساکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *