سخن مدیر:

سنسور سرعت خودرو

دسته‌بندی:
۴ دیدگاه

دانستنیهای سیستم های الکتریکی خودرو

سنسور سرعت خودرو

ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺳﻨﺠﺶ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺍﻣﺮﻭﺯﻱ ﺭﺍ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺮﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺑﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﭘﺎﻳﻪ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﭘﺎﻟﺲ، ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ECU ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ
ﺍﺳﺎﺱ ﻛﺎﺭ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻟﺬﺍ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ، ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﺨﺘﺼﺮﻱ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ.

ﭘﺪﻳﺪﻩ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ:

ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺗﻮﺳﻂ ﺩﻛﺘﺮ ﺍﺩﻭﻳﻦ ﻫﺎﻝ (Dr. Edwin Hall) ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۸۷۹ ﻛﺸﻒ ﺷﺪ. ﺍﻭ ﭘﻲ ﺑﺮﺩ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻳﻚ ﺁﻫﻨﺮﺑﺎ ﻋﻤﻮﺩ ﺑﺮ ﻳﻚ ﺿﻠﻊ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺯﻛﻲ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﻃﻼ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ، ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻥ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﺩﺭ ﺿﻠﻊ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﭘﻲ ﺑﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻭﻟﺘﺎژ، ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻋﺒﻮﺭﻱ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﺎ ﻭ ﭼﮕﺎﻟﻲ ﺷﺎﺭ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻋﻤﻮﺩ ﺑﺮ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ، ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺑﺮﻋﻜﺲ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭﻟﺘﺎژ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٴ ﻛﺸﻒ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﮕﻔﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ (steady state) ﻧﻴﺰ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻋﺒﻮﺭﻱ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺛﺎﺑﺘﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺷﺎﻫﺪ ﻭﻟﺘﺎژ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﺤﻮﺭ ﻋﺮﺿﻲ ﺻﻔﺤﻪ ﻫﺴﺘﻴﻢ.

پدیده اثر هال

 

ﻭﻟﺘﺎژ ﻫﺎﻝ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ (I) ﻭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ (B)
ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﻳﻦ ﻭﻟﺘﺎژ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩٴ ﻣﻴﻜﺮﻭ ﻭﻟﺖ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﻱ ﻋﻤﻠﻲ ﺣﻀﻮﺭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﺎ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

 ﺍﺳﺎﺱ ﻛﺎﺭ ﺣﺴﮕﺮﻫﺎﻱ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ 

ﻳﻚ ﺣﺴﮕﺮ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﻣﺒﺪﻟﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ، ﺩﺭ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﻭﻟﺘﺎژ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. ﺑﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺑﺰﺭگ، ﻭﻟﺘﺎژ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩٴ ﭼﻨﺪ ﻣﻴﻜﺮﻭﻭﻟﺖ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺗﻘﺎء ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺣﺴﮕﺮ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺑﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺧﻄﺎﻱ ﻫﻴﺴﺘﺮﺯﻳﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ، ﺭﮔﻮﻻﺗﻮﺭ ﻭﻟﺘﺎژ ﻭ ﻣﺪﺍﺭﻫﺎﻱ ﺳﻮﺋﻴﭽﻴﻨﮓ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ.

ﺣﺴﮕﺮﻫﺎﻱ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﻋﻤﺪﻩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ:

۱-ﺣﺴﮕﺮﻫﺎﻱ ﺧﻄﻲ ﻳﺎ ﺁﻧﺎﻟﻮگ 

ﻭﻟﺘﺎژ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺣﺴﮕﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ ﺍﺯ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺪﻩ.
ﺣﺴﮕﺮﻫﺎﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺁﻧﺎﻟﻮگ ﻭﻟﺘﺎژ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺗﺎ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩٴ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ۴٫۵ ﺗﺎ ۱۰٫۵ ﻭﻟﺖ، ۴٫۵ ﺗﺎ ۱۲ ﻭﻟﺖ ﻭ ﻳﺎ ۶٫۶ ﺗﺎ ۱۲٫۶ ﻭﻟﺖ ﺑﺎﺷﺪ.

۲-ﺣﺴﮕﺮﻫﺎﻱ ﺑﺎ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ 

ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺣﺴﮕﺮﻫﺎ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﺪﺍﺭ Schmitt-trigger ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﻠﻘﻪ ﻫﻴﺴﺘﺮﺯﻳﺲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻭ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺭﻭﺷﻦ (ON) ﻭ ﺧﺎﻣﻮﺵ (OFF) ﺭﺍ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ. ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺷﺎﺭ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺮﺟﻊ ﺍﺯ ﻋﻨﺼﺮ ﻫﺎﻝ ﻋﺒﻮﺭ ﻛﻨﺪ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺳﺮﻳﻌﺎ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ﺧﺎﻣﻮﺵ (OFF) ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺭﻭﺷﻦ (ON) ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. (ﺷﺎﻳﺎﻥ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺮﺟﻊ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺣﺴﮕﺮ ﻣﻌﻴﻦ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ.) ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺷﺎﺭ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺮﺟﻊ ﺷﻮﺩ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ OFF ﻣﻲ ﺭﻭﺩ.
ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﺣﺴﮕﺮ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺑﺎ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ : ﺩﻭ ﻗﻄﺒﻲ ﻭ ﺗﻚ ﻗﻄﺒﻲ.
ﺣﺴﮕﺮﻫﺎﻱ ﺩﻭﻗﻄﺒﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺍﺯ OFF ﺑﻪ ON ﺑﻪ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻣﺜﺒﺖ ﻧﻴﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻋﺪﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺍﺯ ﺣﺎﻟﺖ ON ﺑﻪ OFF ﺑﻪ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻣﻨﻔﻲ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺣﺴﮕﺮﻫﺎﻱ ﺗﻚ ﻗﻄﺒﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻭﺟﻮﺩ ﻭ ﻋﺪﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺍﺯ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﺜﺒﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.

 ﻣﺤﻞ ﻗﺮﺍﺭﮔﻴﺮﻱ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ 

ﻣﻌﻤﻮﻻٌ ﻣﺤﻞ ﻗﺮﺍﺭﮔﻴﺮﻱ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﮋﻛﺘﻮﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ۲۰۶ ﺭﻭﻱ ﭘﻮﺳﺘﻪ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﻭﺩﺭﺳﺖ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺩﻧﺪﻩ ﻛﻴﻠﻮ ﻣﺘﺮ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻳﻦ ﺩﻧﺪﻩ ﺩﻗﻴﻘﺎٌ ﺑﺮﻭﻱ ﺷﻔﺖ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﻭﺍﺳﻂ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﻠﻮﺱ ﻫﺎ ﻳﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭﺣﺎﻝ ﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭﺑﺎ ﺩﻧﺪﻩ ﻛﻴﻠﻮ ﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﺳﺖ.

ﻮﻻٌ ﻣﺤﻞ ﻗﺮﺍﺭﮔﻴﺮﻱ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﮋﻛﺘﻮﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ 206

ﻧﺤﻮﻩ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ 

ﻧﺤﻮﻩ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﭼﺮﺧﺶ ﺩﻧﺪﻩ ﭘﻴﻨﻴﻮﻥ، ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺗﻮﺳﻂ ﺩﻧﺪﻩ ﻛﻴﻠﻮ ﻣﺘﺮ ﭘﺎﻟﺲ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ECU ﻣﻴﻔﺮﺳﺘﺪ. ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﭘﺎﻟﺴﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ECU ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
ﺍﺻﻮﻻ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ۲ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﻭﺭﮔﺮﺩﺵ ﻣﻴﻞ ﻟﻨﮓ ۸ ﭘﺎﻟﺲ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ECUﺍﺯﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ:

  • دﺭﻙ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺁﻥ
  • فهمیدن ﺩﻧﺪﻩ ﺩﺭﮔﻴﺮﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭ
  •  تصحیح ﺩﻭﺭ ﺁﺭﺍﻡ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭﺣﺎﻝ ﺣﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ (ﻭﻗﺘﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﻫﻮﺍﻱ ﻭﺭﻭﺩﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﮔﺎﺯ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﭘﺪﺍﻝ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﮔﺎﺯ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻫﻮﺍﻱ ﻭﺭﻭﺩﻱ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺳﺘﭙﺮ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.)
  • بهینه ﻛﺮﺩﻥ ﺷﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩﺭﻭ
  • ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻜﺚ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ

ﻭﻗﺘﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﻧﺪﻩ ( ﻣﻌﻜﻮﺱ ) ﺩﺭﻳﭽﻪ ﮔﺎﺯ ﺑﺴﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻫﻮﺍﻱ ﻭﺭﻭﺩﻱ ECU ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻴﮕﻨﺎﻟﻲ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﮔﺎﺯ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺳﻴﮕﻨﺎﻟﻲ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ECU ﺍﺳﺘﭙﺮ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺣﺪ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻫﻢ ﺷﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻜﺚ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﺩ.
ﻟﺤﺎﻅ ﺷﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩﺭ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﺻﻄﻼﺣﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ drive ability ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ.
ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻨﺞ ﺩﺭ ۲۰۶ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﻴﻢ ﺍﺳﺖ (cable less) . ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ، ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ECU ﺍﻋﻼﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ECU ﻧﻴﺰ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﺍﻳﻦ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺁﻣﭙﺮ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.

ﻣﺪﺍﺭ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ 

ﺍﻳﻦ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮﻛﺖ ۳ ﭘﺎﻳﻪ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ:

ﭘﺎﻳﻪ ۱: ﺳﻴﻢ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﺑﺪﻧﻪ
ﭘﺎﻳﻪ ۲: ﺗﻐﺬﻳﻪ ۱۲+ ﻭﻟﺖ (ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﻟﻪ ﺩﻭﺑﻞ)

ﭘﺎﻳﻪ ۳: ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ

ﻣﺪﺍﺭ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ سنسور سرعت

ﺗﺴﺖ ﺍﻫﻤﻲ :

ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻫﻢ ﻣﺘﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺳﻮﻡ ﺳﻮﻛﺖ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﺎﻳﻪ ECU (ﻃﺒﻖ ﻧﻘﺸﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ) ﭼﻚ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺁﻥ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺍﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺗﺴﺖ ﻭﻟﺘﺎژﻱ: 

ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﻗﻄﻌﻪ، ﺳﻮﻛﺖ ﺁﻧﺮﺍ ﺟﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﺩﻭ ﺳﺮ ﭘﺮﻭﺏ ﻭﻟﺘﻤﺘﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﻪ ۱ﻭ ۲ ﺳﻮﻛﺖ ﺩﺳﺘﻪ ﺳﻴﻢ ﻭﺻﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﻭﻟﺘﺎژ ﺑﺎﻳﺪ ۱۲ ﻭﻟﺖ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻨﺼﻮﺭﺕ ﻣﺴﻴﺮ ﺑﺮﻕ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺭﻟﻪ ﺩﻭﺑﻞ ﭼﻚ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ.

ﺗﺴﺖ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ PWM:

ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺭﺍ ﺭﻭﻱ ﺗﺴﺖ ﻓﺮﻛﺎﻧﺴﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﺯ ﻓﺮﻛﺎﻧﺲ ﻛﻢ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ. ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺭﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺧﺮﺍﺏ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻨﺼﻮﺭﺕ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺴﺖ ﻣﺪﺍﺭ ﺑﺮﻗﻲ ﺁﻥ ﭼﻚ ﮔﺮﺩﺩ.

ﺗﺴﺖ ﺩﻧﺪﻩ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ: 

ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩﻩ  ،ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﺴﺖ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ. ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﺪﻩ ﻳﻚ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﮔﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﭘﻴﻨﻴﻮﻥ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺣﺮﻛﺖ ﻧﻜﺮﺩ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﺪﻩ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﺳﭙﺲ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﭘﺎﻳﻪ ﺷﻔﺖ ﻭﺭﻭﺩﻱ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺑﺮﺭﺳﻲ  ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ. ﺍﮔﺮ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮﺩ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﺳﺖ.

ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ :

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺍﻋﻼﻡ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭECU ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﻱ ﭘﺎﺷﺶ ﻭ ﺟﺮﻗﻪ ﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺳﺮﻋﺖ ﻭ ﻳﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﻻ ﻳﺎ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺣﺴﺎﺱ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺟﺎ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ:

  • خاموش ﺷﺪﻥ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺩﺭﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﺎﺯ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺧﺎﺹ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﭘﺸﺖ ﭼﺮﺍﻍ ﻗﺮﻣﺰ (ﺗﻮﻗﻒ ﺁﻧﻲ).
  • بد ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺘﻬﺎﻱ ﺑﺎﻻ ﻛﻪ  ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ .
  • ریپ ﺯﺩﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺑﺎﻻﻳﻲ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﻧﺪﻩ ﻣﻌﻜﻮﺱ.
  • ﺩﺭ ﺧﻮﺭﻭ ۲۰۶ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﭘﺸﺖ ﺁﻣﭙﺮ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺷﺒﻜﻪ  ﺍﺳﺖ، ﻟﺬﺍ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﻭ ﻋﺪﻡ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﺯﻛﺎﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻨﺞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
  • ﺩﺭﺻﻮﺭﺕ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﭘﻴﻨﻴﻮﻥ ﺩﻧﺪﻩ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﮔﺎﻫﺎً ﻋﻘﺮﺑﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺷﻤﺎﺭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﻼﻗﻲ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
  • با ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺧﺎﺹ ﻗﺮﺍﺭﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﺷﻔﺖ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺍﺳﺖ ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺩﺭ ﺩﻭﺭ ﺁﺭﺍﻡ ﻛﻪ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺛﺮﻱ ﺩﺭﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﭘﺲ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺩﻭﺭ ﺁﺭﺍﻡ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻣﺸﻜﻠﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﺮﺍﺑﻲ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ.
  • نشت ﺭﻭﻏﻦ ﮔﻴﺮﺑﻜﺲ ﺍﺯ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺁﻥ
  • عدم ﻧﺼﺐ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﮔﻴﺮ (ﺷﻴﻠﺪ ﺣﺮﺍﺭﺗﻲ ) ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻮﺧﺘﻦ ﺳﻴﻢ ﻫﺎﻱ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺍﮔﺰﻭﺯ(ﻛﺎﺗﺎﻟﻴﺴﺖ) ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ.

ﺷﻴﻠﺪ ﺣﺮﺍﺭﺗﻲ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ خودرو

ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﻱ 206

ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﻱ ۲۰۶

ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﭘﻴﻨﻴﻮﻥ

ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﭘﻴﻨﻴﻮﻥ

ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﻨﺴﻮﺭ  ﺳﺮﻋﺖ 

ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ، ﺳﺮﻋﺖ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺳﺮﻋﺖ ﭼﺮﺥ (ﺳﻨﺴﻮﺭ ABS) ﺗﻮﺳﻂ ECU ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﺮﻣﺰ ﺿﺪ ﻗﻔﻞ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺯﻳﺮ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﭼﺮﺥﻧﺤﻮﻩ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ
ﺗﻤﺎﻣﻲ ﭼﻬﺎﺭﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﺮﺥ
ﻳﻚ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﺟﻠﻮ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺩﻭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺿﺮﺑﺪﺭﻱ ﺳﺎﻟﻢ
ﻳﻚ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﻋﻘﺐ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﺟﻠﻮ ﺳﺎﻟﻢ
ﺩﻭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﺟﻠﻮ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﻫﺎﻱ ﻋﻘﺐ
ﺩﻭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﻋﻘﺐ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﻫﺎﻱ ﺟﻠﻮ
ﻳﻚ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻳﻚ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻋﻘﺐ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﻟﻢ
ﺳﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﻣﻌﻴﻮﺏ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﺳﺎﻟﻢ
ﺗﻤﺎﻣﻲ ﭼﻬﺎﺭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﭼﺮﺥ ﻣﻌﻴﻮﺏ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺍﺳﺖ

ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻧﻮﻉ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ECU ، ﺭﻭﺵ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺳﺖ. ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻓﻮﻕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ECU BOSCH  ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻣﺜﺎﻝ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ECU ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻴﻜﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﭼﺮﺥ ﺳﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﺮﻳﻚ ﺍﺯ ﭼﺮﺥ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﭼﺮﺥ:

ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺳﺮﻋﺖ ﭼﺮﺥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﻮﻉ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ:

ﺍﻟﻒ : ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮﻓﻌﺎﻝ 

ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺍﻟﻘﺎﻱ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.  ﺩﺭ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﻟﻘﺎﻳﻲ ﻣﻨﺒﻊ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺳﻨﺴﻮ ﺭ ﺷﺎﻣﻞ ﻳﻚ ﺁﻫﻨﺮﺑﺎﻱ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭽﻲ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻳﻚ ﺻﻔﺤﻪ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﺩﺍﺭ ﻧﻈﻴﺮ ﭼﺮﺥ ﺩﻧﺪﻩ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺭﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺟﺮﻳﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭻ ﺍﻟﻘﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻋﺒﻮﺭ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻳﻴﻨﻲ ﺍﻳﻦ ﺍﻟﻘﺎ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ.

۱-ﺁﻫﻨﺮﺑﺎﻱ ﺩﺍﺋﻤﻲ

۲-ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ

۳-ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭻ
۴-ﺻﻔﺤﻪ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﺩﺍﺭ

ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺍﺭﺳﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺷﺒﻴﻪ ﻳﻚ ﻣﻮﺝ ﺳﻴﻨﻮﺳﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺩﺍﻣﻨﻪ ﻭ ﻓﺮﻛﺎﻧﺲ ﻣﻮﺝ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺷﻴﺎﺭ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺻﻔﺤﻪ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﺩﺍﺭ ﻛﺜﻴﻒ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺑﺎ ﺻﻔﺤﻪ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ ﺩﺍﺭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻳﺎﺑﺪ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺍﺭﺳﺎﻟﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ.
ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﻟﻘﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺩﻭ ﺳﻴﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

A9R2FFAA9R2FFC

ﺏ : ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻓﻌﺎﻝ 

ﺍﺳﺎﺱ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺑﺎﺧﺎﺻﻴﺖ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺑﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﻳﻚ ﺁﻫﻨﺮﺑﺎﻱ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﻴﻤﻲ ﻛﻪ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻳﻚ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻧﻘﻄﻪ A,B ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻛﺮﻳﺴﺘﺎﻝ ﺳﻠﺴﻴﻮﻡ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻨﺪ ﺍﺗﻢ ﺳﻠﺴﻴﻮﻡ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺍﺗﻤﻬﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﺷﻜﻞ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻫﻦ ﺭﺑﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﺍﺯ ﻛﺮﻳﺴﺘﺎﻝ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﺑﺎ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺳﻪ ﺳﻴﻢ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺫﻳﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ:

  •  ﻣﻨﺒﻊ ﺗﻐﺬﻳﻪ
  •  ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﺪﻧﻪ
  •  ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ

A9R2FFE

ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ABS ﻧﻮﻉ ﻓﻌﺎﻝ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ ﺍﺯ ﻛﺮﻳﺴﺘﺎﻝ ﺳﻠﻴﺴﻴﻮﻡ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﻋﺒﻮﺭ ﺁﻫﻦ ﺭﺑﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﻨﺴﻮﺭ، ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺑﻪ ﺑﻮﺭﺩ ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ .ﻭﻗﺘﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻣﻐﻨﺎﻃﻴﺴﻲ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻮﺭﺩ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺩﻭ ﺳﺮ ﺳﻴﻢ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭﻟﺘﺎژ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻟﺬﺍ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﻧﻮﻉ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺍﺛﺮ ﻫﺎﻝ ﺍﻏﻠﺐ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﻭ ﺳﻴﻢ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻉ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .
ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮﻓﻌﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺘﻬﺎﻱ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺣﺘﻲ۱ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮ ﺳﺎﻋﺖ ﻧﻴﺰ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻓﻌﺎﻝ ﺍﺯ ﺳﺮﻋﺖ۷ ﻛﻴﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﺮ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.

A9R3000

ﺩﺭ ﺳﻴﺴﺘﻢ ABS ﺑﺎ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻓﻌﺎﻝ، ﺁﻫﻦ ﺭﺑﺎ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﻳﻚ ﻃﺮﻑ ﺑﻠﺒﺮﻳﻨﮓ ﭼﺮﺥ ﻧﺼﺐ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭼﺮﺧﺶ ﭼﺮﺥ ﻭ ﺑﻠﺒﺮﻳﻨﮓ ، ﺁﻫﻨﺮﺑﺎ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﺰﺍﻳﺎﻱ ﺳﻨﺴﻮﺭ ABS ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﻓﻌﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺁﻫﻦ ﺭﺑﺎﻱ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺑﻠﺒﺮﻳﻨﮓ ، ﺟﻠﻮ ﺁﻥ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻟﺬ ﺍ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻓﻌﺎﻝ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺍﻟﻘﺎﻳﻲ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺳﻴﮕﻨﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺎﻟﺴﻲ ﺍﺳﺖ (ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺮﻋﺖ).

ﻣﺤﻞ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻱ ﺳﻨﺴﻮﺭ ABS

منبع : ایساکو

    برچسب‌ها:
    • نویسنده
      Admin
    • تعداد بازدید
      1,103 views
    ۴دیدگاه فرستاده شده است.
    شما هم دیدگاه خود را بنویسید
    1. حمیدرضاعباسپور :
      ۳۰ تیر ۹۶

      سلام ماشین من یه چند کیلو متر که روی گاز میری سه کار میکنه خطای جرقه زنی واحتراق سیلندر ها رومختلف میزنه خاموش وروشن که میکنم صاف میشه

      • حمیدرضاعباسپور :
        ۳۰ تیر ۹۶

        سلام ماشین من روی هردو سوخت روی سلو نبسان داره روی گاز کلاچ که میگیرم خاموش میشه یه مصافت که روی گاز میرم موتور ماشین سه کارمیکنه ریپ میزنه خاموش وروشن که میکنم صاف میشه تایه مصافت باز همون عیبوبهم میزنه خطای جرقه زنی واحتراق سیلندر میزنه یه بار سیلندر دو یه بار یک وسه وچهار مختلف هست سرسیلندر هم تازه تعمیر کردم

    2. امین :
      ۰۵ تیر ۹۶

      سلام من کیلومترماشینم مشکل خورده سنسور چرخ دنده زیر سنسور چرخ دنده پشت پولوسم عوض کردن ولی بازم شلاقی نشان میده بعد چند دقیقه رانندگیم از کار میفته چیکار باید کرد؟

      • Admin :
        ۳۰ تیر ۹۶

        سلام. ماشینتون چیه؟ مدل چه سالی هست؟

    هفت − دو =

    نوشته‌های ویژه
    اخبار ویژه

    با عضویت در خبرنامه، تازه‌ترین نوشته‌های وبلاگ را در ایمیل‌تان دریافت کنید.
    برای عضویت نشانی ایمیل خود را وارد کرده و بر روی دکمه عضویت کلیک نمایید.